Grundnivå
Grundläggande behörighet
Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för arbete i förskolan, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan, minst halvtid under den senaste tvåårsperioden
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen övergripande syfte är att studenten ska utveckla sin förståelse för olika perspektiv på rörelse, samt förmåga att undervisa i rörelse, i förskolan.
I kursen behandlas olika begrepp inom kunskapsområdet rörelse (som tex rörelse, fysisk aktivitet, motorik, fysisk literacitet) och vilken betydelse olika synsätt har för genomförande av undervisning i rörelse i förskolan. Vidare behandlas, med utgångspunkt i olika undervisningsmiljöer och barns olika förutsättningar för utveckling och lärande, hur rörelsefrämjande undervisning i förskolan kan iscensättas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera likheter och skillnader mellan olika begrepp inom kunskapsområdet rörelse samt problematisera betydelsen av dessa för undervisning i rörelse i förskolan
- diskutera och problematisera undervisning i rörelse med utgångspunkt i barns olika förutsättningar för lärande och utveckling och i förskolans olika undervisningsmiljöer
- planera, genomföra och värdera rörelse för barn i förskolan
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter och föreläsningar.
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper, en muntlig presentation och en laboration.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Andersson, Carina & Fagerström, Ulrika. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn: Fysisk aktivitet och**välbefinnande i förskolan. Gothia Fortbildning AB. (143 s.)
Andréason, Karin & Bärgaskörd, Gustav. (2016). Medveten motorisk träning. Natur & Kultur. (79 s.)
Ekberg, Jan-Eric & Vallberg Roth, Ann-Christine. (2022). Didaktik informed teaching arrangements in preschool with a focus on movement. Educare-vetenskapliga skrifter, (5), 141-172.
Osnes, Heid. (2021). Kroppslig**litterasitet. Fagbokforlaget. (169 s.)
Osnes, Heid; Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid. (2020). Kropp, bevegelse og helse i**barnehagen. Universitetsforlaget. (s. 15-195)
Litteratur tillkommer motsvarande 100 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.