Avancerad nivå
- Kandidatexamen inom samhällsvetenskap eller humaniora
- Engelska 6
- Godkänt arbetsprov
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Internationell migration och etniska relationer på avancerad och kan ingå i en magisters- eller mastersexamen.
Kursen fokuserar på fem interrelaterade teman som är centrala för IMER.
- IMER som akademiskt område handlar om det akademiska studiet av IMER med fokus på migrationshistoria och utvecklingen av migrations- och etnicitetsstudier som forskningsområde. Den omfattar IMERs (multi)disciplinära historia, vad det innebär att studera och skriva om ämnet akademiskt samt olika metodologiska traditioner och skiljelinjer inom området.
- Migrationens struktur, politik och rätt handlar om migrationens globala, regionala och nationella villkor. Det inkluderar migrationspolitikens orsaker och effekter, och mer specifikt lagstiftning, konventioner, normer och policys gällande arbetskrafts-, familjeåterförenings- och flyktingmigration.
- Migrationens drivkrafter och beslut handlar om migrationens villkor och orsaker på individ- och gruppnivå. Det inkluderar förhållanden i både sändande och mottagande samhällen såväl som transnationella nätverk, mönster av rörlighet och genusfrågor.
- Integration, segregation och majoritet-minoritetsrelationer handlar om förhållandet mellan mångfald och integration/segregation i immigrationsländer. Det inkluderar både jämförelser av olika modeller för inkorporering av invandrare och minoriteter såväl som konsekvenser därav, t.ex. integration, jämlika möjligheter, segregation och diskriminering.
- Identitet, perceptioner och attityder handlar om förhållandet mellan mångfald och etnisk, rasrelaterad och religiös identitet i invandringsländer. Det inkluderar både förklaringar till hur sådana identiteter utvecklas och förändras genom själv-andra- och minoritet-majoritetsinteraktion, och konsekvenserna därav, t.ex. solidaritet inom gruppen, tolerans, stereotyper och rasialisering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa prov på god kunskap om och förståelse för IMER-området med avseende på historiska mönster och utveckling, faktiska och rättsliga förhållanden samt olika former av styrning och reglering.
- Visa prov på god kunskap om och förståelse för IMER-området med avseende på ämnets ursprung och utveckling, dess huvudsakliga analysinriktningar och tematiska orienteringar samt centrala teorier.
- Visa prov på god kunskap om och förståelse för de centrala principerna i akademisk arbete: vetenskaplig hederlighet och forskningsetik såväl som akademiska riktlinjer för skrivande, källkritik och referenshantering.
- Korrekt applicera nyckelbegrepp och teorier för att analysera historiska och samtida fall av internationell migration och etniska relationer.
- Korrekt tillämpa centrala principer för akademiskt arbete för att presentera skrivna och muntliga uppgifter samt att bedöma andras presentationer.
- Självständigt bedöma, genom jämförelse och kritisk analys, olika begrepps och teoriers relevans inom IMER-området med avseende på valda fenomen och förhållanden.
- Identifiera styrkor och svagheter i ens egna kunskaper och lärandeprocess samt konstruktiva sätt att adressera dem.
Kursen kombinerar olika lärandeaktiviteter:
Föreläsningarnas huvudsakliga syfte är att sammanfatta de viktigaste aspekterna hos ämnet i fråga och att hjälpa studenterna att bearbeta den anvisade litteraturen.
Seminariernas huvudsakliga syfte är att diskutera, jämföra och utveckla studenternas förståelse för anvisade ämnen i mindre grupper. Seminarierna har obligatorisk närvaro och kräver alltid förberedelse och aktivt deltagande.
Utöver ovanstående kan kursen också innehålla mindre formaliserade aktiviteter såsom gästföreläsningar, akademiska konferenser, filmvisningar, workshops och annat som tjänar mer specifika syften inom programmet.
Kursen är utformad för heltidsstudier. Merparten av studenternas arbete utgörs av självstudier. Studenterna ansvarar själva för att hålla jämn takt med läsanvisningar och för att komma förberedda till varje lektion.
Lärandemålen examineras via en kombination av klassrumsprov/kunskapsprov, hemtentamina och seminariepresentationer.
- Alba, Richard & Foner, Nancy (2017) Strangers no more, Immigration and the challenges of integration in North America and Western Europe. Princeton: Prince-ton University Press.
- Fassin D. (2011) Humanitarian Reason: A Moral History of the Present. Oakland, CA: University of California Press.
- Jenkins, R. (2008) Social Identity . London & New York: Routledge.
- Mavroudi, E. and Nagel, C. (2023) Global Migration: Patterns, Processes and Politics. Abingdon, Oxon: Routledge.
- Oishi, N. (2005) Women in Motion. Globalization, State Policies, and Labor Migra-tion in Asia. Stanford: Stanford University Press.
- Ryndyk, O., Suter, B, and Odden, G. (2021) Migration to and from Welfare States. Lived Experiences of the Welfare-Migration Nexus in a Globalised World. Amsterdam: IMISCOE Springer Series.
- Samers, M. & Collyer, M. (2017) Migration. Second edition. London: Routledge.
- Suyemoto, K.L., Donovan, R.A. and Kim G.S. (2022) Unraveling assumptions: A primer for understanding oppression and privilege. New York: Routledge
- Ticktin, M. I. (2011) Casualities of Care: Immigration and the Politics of Humanitarianism in France. Oakland, CA: University of California Press.
Apart from the listed books above, a list of journal articles and other reading material will be provided before the course starts.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.