Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i följande programkurser omfattande 120 högskolepoäng: BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F, BA131F, BA132F, BA133F el. BA134F, BA141F samt BA142F.
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 61-90. Kursen är obligatorisk inom fördjupningsspår 1; laboratoriemedicin och ingår i programmets femte termin.
Syftet med kursen är att studenten utvecklar sina kunskaper inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap med särskild inriktning mot laboratoriemedicinsk diagnostik.
Kursen består av 2 delkurser där delkurs 2 innehåller 3 moment
Delkurs 1. Mikrobiologisk laboratoriemetodik, 3,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas såväl teoretiska som praktiska moment inom mikrobiologisk laboratoriemetodik. De mikrobiologiska metodikerna innefattar genomgång av provtagning och provtagningsmaterial, sterilteknik, kunskap om odlingsmedier samt laborativa analysmetoder för mikroorganismers identifiering.
Delkurs 2. Immunologisk-, hematologisk-, histopatologisk och molekylärbiologisk laboratoriemetodik, 11,5 hp
Delkursens innehåll
Moment 1: Immunologisk laboratoriemetodik
I detta moment behandlas teoretiska och praktiska moment inom immunologisk laboratoriemetodik. De immunologiska metodikerna innefattar olika metoder för analys av antikroppar och antigen som används för immundiagnostik, exempelvis enzymkopplad immunadsorberande analys (ELISA), flödescytometri och immunohistokemi. Detektionssystem som är fluorescensbaserade, enzymatiska och kromogena kommer att användas.
Moment 2: Histologisk och hematologisk laboratoriemetodik
I detta moment behandlas teoretiska och praktiska moment inom histologisk och hematologisk laboratoriemetodik. De histologiska metodikerna innefattar demonstration av inbäddning, snittning samt påvisande av olika celltyper, vävnadsstrukturer och pigment i vävnadssnitt genom olika kromogena metoder. Hematologin innefattar morfologisk diagnostik av myeloida och lymfoida maligniteter med ljusmikroskop och bildanalys.
Moment 3: Molekylärbiologisk laboratoriemetodik
I detta moment behandlas såväl teoretiska som praktiska moment inom molekylärbiologisk laboratoriemetodik och innefattar genomgång av extraktion av nukleinsyror, PCR- amplifiering och sekvenseringsanalys för diagnostiska ändamål samt bioinformatisk analys.
Delkurs 1. Mikrobiologisk laboratoriemetodik, 3,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
1. redogöra för mikrobiologisk provtagning och mikrobiologisk systematik,
2. planera och tillämpa mikrobiologiska metodiker som används vid kliniska laboratorier, och
3. granska analyser och erhållna resultat från mikrobiologiska metodiker samt koppla dessa till ett kliniskt sammanhang.
Delkurs 2. Immunologisk-, hematologisk-, histopatologisk och molekylärbiologisk laboratoriemetodik, 11,5 hp
Delkursens lärandemål
Moment 1: Immunologisk laboratoriemetodik
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
1. redogöra för och tillämpa immunologiska tekniker som används inom klinisk diagnostik,
2. planera, genomföra och dokumentera laborativt arbete, och
3. bearbeta, kritiskt granska och sammanställa erhållna analysresultat.
Moment 2: Histologisk och hematologisk laboratoriemetodik
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
4. redogöra för och tillämpa histologiska tekniker som används inom kliniska laboratorier,
5. identifiera omogna myeloida och lymfoida celler i perifert blod, och
6. granska erhållna resultat samt analysera och beskriva patologiska förändringar på cell- och vävnadsnivå.
Moment 3: Molekylärbiologisk laboratoriemetodik
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna:
7. redogöra för molekylärbiologiska metodiker och deras tillämpningar,
8. praktiskt genomföra molekylärbiologiska laborativa moment, tolka resultat och utforma skriftlig redogörelse, och
9. använda molekylärbiologiska databaser och kunna analysera data med hjälp av dessa.
Delkurs 1. Mikrobiologisk laboratoriemetodik, 3,5 hp
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Arbetsformerna för att uppnå lärandemål 1-3 utgörs av laborationer, föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Förberedelser inför laborationer och efterföljande laborationsrapport genomförs kopplat till lärandemål 3. Nätbaserade och digitala undervisningsmoment förekommer för att koppla till både teoretiska och praktiska delar. Närvaro är obligatorisk vid laborationer och seminarier.
Delkurs 2. Immunologisk-, hematologisk-, histopatologisk och molekylärbiologisk laboratoriemetodik, 11,5 hp
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. För att uppnå lärandemål 1-9 utgörs undervisningen av laborationer, föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Förberedelser inför laborationer och efterföljande laborationsrapport genomförs kopplat till lärandemål 2, 3, 6 och 8. Nätbaserade och digitala undervisningsmoment förekommer för att koppla till både teoretiska och praktiska delar. Närvaro är obligatorisk vid laborationer och seminarier.
Delkurs 1. Mikrobiologisk laboratoriemetodik, 3,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Bedömning av lärandemål 1 - 3 sker utifrån studentens laborativa prestationer, flera individuella skriftliga laborationsredogörelser samt en individuell praktisk examination. Fokus för bedömningen är studentens förmåga att redogöra för, planera och tillämpa mikrobiologiska metodiker som används vid kliniska laboratorier samt granska analyser och erhållna resultat från mikrobiologiska metodiker kopplade till ett kliniskt sammanhang. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G på delkursen skall den laborativa förmågan bedömas som god, den individuella praktiska examinationen skall vara godkänd och laborationsrapporten ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG krävs dessutom att den individuella praktiska examinationen har bedömts som väl godkänd. Kriterier för bedömningen finns i studiehandledningen.
Delkurs 2. Immunologisk-, hematologisk-, histopatologisk och molekylärbiologisk laboratoriemetodik, 11,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Bedömning av lärandemål 1, 4 och 7 sker utifrån studentens prestation vid en individuell muntlig examination. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att redogöra för laboratoriemedicinska metodologiska principer inom delkursens olika moment, deras svagheter och styrkor samt eventuell koppling till klinisk diagnostik. Bedömning av lärandemål 1 - 6 samt 8 och 9 sker utifrån studentens laborativa prestationer, flera individuella laborationsredogörelser samt en individuell praktisk examination. Fokus för bedömningen är ett systematiskt, noggrant och säkert praktiskt handhavande av laborativ utrustning och laborativa metoder samt förståelse för sambandet mellan teori och praktik (lärandemål 1-9). Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G ska den laborativa förmågan bedömas som god, obligatoriska moment vara avklarade, laborationsrapporter skall vara godkända och den individuella muntliga examinationen skall vara godkänd. För att erhålla betyget VG krävs dessutom att den individuella muntliga examinationen är bedömd som väl godkänd. Kriterier för bedömningen finns i studiehandledningen.
För att erhålla betyget G på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurserna. För att erhålla betyget VG på hela kursen krävs dessutom att den individuella muntliga examinationen i delkurs 2, moment 1 - 3 samt den praktiska examinationen i delkurs 1 har bedömts som väl godkända.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Saunders, Carson FL, (2020) Histotechnology- a self-instructional text. Chicago: ASCP Press, American Society of Clinical Pathologists. 400 s.
Truedsson L. (red) (2012) Klinisk immunologi. Studentlitteratur, Lund. 150 s.
Wilson K, Walker J, (2018) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. Cambridge, University Press. 200 s.
Vetenskapliga artiklar, kompendium och laborationshandledningar tillkommer. Ca 50 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.