Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp.
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på avancerad nivå, 91-120 hp.
Studenter ska utveckla förmåga att analysera och kritiskt reflektera över vad hållbar stadsutveckling innebär i teori och praktik. Kursen syftar även att synliggöra stadsutveckling som process och konstruktivt beakta möjligheter för en hållbar utveckling.
Kursen presenterar teoretiska perspektiv i hållbar stadsutveckling. Praktiska exempel diskuteras utifrån teori och studenternas olika erfarenheter och fackkunskaper i syfte att kritiskt granska men också kunna identifiera möjligheter för en hållbar stadsutveckling.
Kursen består av fem moduler om vardera 3hp som examineras med en kortare skriftlig inlämning och i modul 5 ingår även muntlig presentation. Modul 1 syftar till att ge en överblick över aktuell hållbarhetsproblematik utifrån forskning och synliggöra kopplingar till svensk stadsutveckling. Modulerna 2, 3 och 4 fördjupar ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar stadsutveckling. I modul 5 ska olika perspektiv integreras i utvecklingen av en problemformulering inför vårens arbete med uppsats.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1. visa kunskap om aktuell problematik, teoretiska perspektiv och praktiska tillämpningar i hållbar stadsutveckling
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
2. visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
3. utifrån teoribildningar kring hållbar stadsutveckling självständigt kunna relatera till och analysera olika stadsutvecklingsprojekt.
4. visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt välja lämpliga metoder för att bidra med kunskap för hållbar stadsutveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
5. självständigt och reflexivt kunna integrera och förhålla sig till komplexa vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter avseende hållbar stadsutveckling
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och arbete med specifika fall, gästföreläsningar och övningar.
Examinationen består av att studenterna gör skriftliga inlämningar i samtliga moduler och även en muntlig presentation i delkurs 5.
Modul 1 Allmän hållbarhet, 3hp, (UV) (lärandemål 1, 2, 4, 5).
Modul 2 Ekologisk hållbarhet, 3hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3).
Modul 3 Social hållbarhet, 3hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3).
Modul 4 Ekonomisk hållbarhet, 3hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3).
Modul 5 Integrativ hållbarhet, 3hp (UV) (lärandemål 1, 2, 4 ,5)
Samtliga examinationer måste vara godkända för att få betyget godkänd på kursen. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd på minst tre av fem examinationer.
- Amnå, E.& Stigendal, M. (2021). Samhällsorientering -för en hållbar integration. Komlitt, Helsingborg.
- Hedenfelt, E. (2012). Hållbarhetsanalys av städer och stadsutveckling. Ett integrerat perspektiv på staden som ett socioekologiskt, komplext system. Malmö Publikationer i Urbana Studier, MAPIUS.
- Suhonen, D., Therborn, G. & Weithz, J. (red.) (2021). Klass i Sverige: ojämlikheten, makten och politiken i det 21:a århundradet. Arkiv förlag, Lund.
- Wheeler, S.M. & Beatley, T. (e-bok via Maus bibliotek). The Sustainable Urban Development Reader. Routledge, London, New York.
- Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.