Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO267A Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barndomens sociologi och barns aktörskap med relevans för förskolans utbildning.
Med utgångspunkt i barndomssociologisk teori, forskning och studenters livserfarenheter studeras barndom som ideal och levd period i livet. Särskilt fokus läggs vid barndom och barns sociala liv i förskola.
Kursens första del behandlar barndom i ett historiskt, internationellt och kulturellt perspektiv. Vi tar särskilt fasta på de ideal som förknippas med barndom i förskola och reflekterar över hur dessa påverkar pedagogik, relationer och olika barns förutsättningar.
Kursens andra del behandlar barndom i ett levt perspektiv, med fokus på barns varierande och möjliga aktörskap i förskola. Vi fördjupar oss i den sociologiska dialektiken mellan struktur och agens och diskuterar frågan om vilket utrymme barn ges och tar i förskola. Vilka barndomar upprättas just här? Vilka möjligheter ges till påverkan och inflytande?
Studenters livserfarenheter, barns rättigheter, etiska frågor och metodologi för att uppmärksamma barndomsideal och barns sociala villkor har en central plats i kursens diskussioner och uppgifter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för barndomens olika former och uttryck.
- Reflektera över barndomsideal i förskolans pedagogik och praktik.
- Synliggöra och analysera barns aktörskap i förskola.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och workshops för bearbetning av kursens innehåll och uppgifter.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Exam), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda uppgifterna.
Cardell, David & Sköld, Johanna (2022). Barndom. Liber (128 s)
Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. Sage Publications (valda delar om ca 200 s).
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Källor i form av vetenskapliga artiklar och styrdokument tillkommer under kursen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.