Grundnivå
För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat från kurserna i studieår 1 och 2 inom programmet eller motsvarande.
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin kompetens om hur man tar fram ett vetenskapligt grundat underlag för rådgivning inom egenvårds- och läkemedelsområdet och hur detta kan tillämpas inom apoteksverksamhet samt inom hälso- och sjukvård. Dessutom berörs hur ledarskapet kan användas för att förbättra ovanstående samt vilka författningar som styr apoteksverksamheten.
Fokus ligger på hur rådgivning och egenvård kan utformas för att ge maximal nytta för kunder och patienter baserat på deras individuella förutsättningar. Kunskaperna tillämpas i praktiska övningar där studenten tränar sig i att använda tekniker för bl.a. motiverande samtal. Kursen behandlar också vilka produkter som finns tillgängliga för egenvård som t.ex. kosttillskott, naturläkemedel och receptfria läkemedel. Slutligen behandlas ledarskapet och dess betydelse för verksamhetens utveckling och resultat.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för vilka författningar som styr apoteksverksamheten,
- förklara grunderna inom beteende- och kommunikationsvetenskapen, samt redogöra för hur motiverande samtal kan användas för att förbättra behandlingsinsatser,
- redogöra för tillgängliga egenvårdsprodukter och de som, i enlighet med principerna för evidensbaserad medicin, har dokumenterad nytta,
- kommunicera nytta och risker med läkemedelsbehandling till en apotekskund,
- redogöra för hur man erbjuder apotekskunden råd om egenvård, självmedicinering och livsstilsfaktorers inverkan på hälsan samt vilka egenvårdsinsatser som är lämpliga för den enskilde kunden,
- redogöra för ledarskapsteorier och ledarskapets betydelse för en verksamhets resultat, och
- analysera den egna professionens betydelse och sin egen roll i mötet med apotekskunder.
Undervisningen bedrivs i form av seminarier, föreläsningar, gruppövningar och demonstrationer. Lärandemål 1, 2, 3, 6 och 7 kopplas till föreläsningar och seminarier, lärandemål 2, 4, 5 och 6 dessutom till demonstrationer och gruppövningar. Arbetsformerna i alla lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Seminarier är obligatoriskt.
Lärandemål 1-3 examineras med individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 2 samt 4-7 examineras genom individuella skriftliga och muntliga examinationer. Fokus i bedömningarna vid den skriftliga tentamen ligger på studentens förmåga att ge evidensbaserad rådgivning till den enskilda kunden i enlighet med gällande författningar. Fokus vid bedömningen av den muntliga examinationen ligger på studentens förmåga till ett professionellt kundbemötande grundat i aktuell ledarskapsteori.
För betyget G krävs närvaro vid de obligatoriska momenten samt att den skriftliga tentamen och inlämningsuppgiften och den muntliga presentationen är godkända. För betyget VG krävs dessutom att den skriftliga tentamen är väl godkänd. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid. Bedömningskriterier för respektive examination finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
FASS. Läkemedelsindustriföreningen. www.fass.se (senaste upplagan).
Larsson I, Rahle Hasselbalch L, Palm L, (2008) Patientkommunikation i praktiken – information, dialog, delaktighet. Norstedts Akademiska förlag, Stockholm. 205 s.
Läkemedelsboken, Läkemedelsverket (senaste upplagan).
Marklund B, (2008) Symtom Råd Åtgärd (upplaga 9). Studentlitteratur, Lund. 427 s.
Rollnick S, Miller WR, Butler CC, (2009) Motiverande samtal i hälso- och sjukvård, Studentlitteratur, Lund. 274 s.
Kompendier utdelas under kursens gång.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.