Grundnivå
IMER I (30 hp), minst 25 hp avklarade
Tillsammans med IMER II: Europa och Internationell Migration (IM258L, 15 poäng) utgör IM200L: IMER II: Mångfaldens utmaningar 31-60-nivån inom huvudområdet Internationell Migration och Etniska Relationer.
Syftet med kursen är att fördjupa kunskapen kring begrepp introducerade under IMER I samt att få en fördjupad förståelse för relevanta strukturella kontexter inom fältet Internationell Migration och Etniska Relationer. Studenterna kommer också att utveckla förmågan att applicera sina kunskaper på samtida samhällsfenomen. Kursen behandlar etnisk mångfald, mångkulturalism, integration och relaterade begrepp. Begreppen diskuteras både från ett minoritets- och majoritetsperspektiv. Första delen av kursen introducerar begreppen etnisk mångfald, mångkulturalism och integration, den andra delen av kursen presenterar de huvudsakliga teoretiska perspektiven och i den tredje delen appliceras begreppen och teorierna på olika empiriska exempel.
Studenterna ska kunna
• Identifiera och beskriva innebörden av begreppen etnisk mångfald, mångkulturalism och integration.
• Identifiera, analysera och kritiskt reflektera över mångfaldens utmaningar på olika nivåer i samhället
• Applicera tidigare given kunskap från IMER I på sociala fenomen i dagens samhälle.
• Kritiskt studera forskningsfrågor inom IMER-fältet.
Kursen genomförs i huvudsak genom föreläsningar och seminarier och bygger till stor del på individuellt arbete. Studenterna förväntas komma förberedda på föreläsningar och seminarier.
Kursen examineras genom två individuella tentamina om 5 (betygsskala UG) respektive 10 poäng (betygsskala UA). Studenter som inte blir godkända på ordinarie examenstillfälle har rätt till två separata omtentamenstillfällen.
- Alba, Richard & Foner, Nancy (2017) Strangers no more, Immigration and the challenges of integration in North America and Western Europe. Princeton: Princeton University Press. 4 Chapters
- Alba, Richard & Nee, Victor (2003), Remaking the American mainstream, Assimilation and Contemporary Migration, Massachusetts: Harvard University Press. 6 Chapters
- Brubaker, Rogers (1992) Citizenship and Nationhood in France and Germany, Massachusetts: Harvard University Press. 7 Chapters
- Castles, S and Davidson, A, (2000) Citizenship and Migration: Globalization and the Politics of belonging, New York: McMillian. 4 Chapters
- Chin, Rita (2017), The crisis of multiculturalism in Europe: A History, Princeton: Princeton University Press. 2 Chapters
- Favell, Adrian (2001), Philosophies of Integration: Immigration and the Idea of Citizenship in France and Britain, Basingstoke: Palgrave Macmillan (2nd Edition). 3 Chapters
- Garcés- Mascareñas, Blanca and Rinus Pennix (2016) (eds), The Concept of Integration as an Analytical Tool and as a Policy Concepts, Springer Open. (201 pages). 2 Chapters
- Hampshire, James (2013), The Politics of Immigration: Contradictions of the Liberal State. Cambridge and Maiden, MA: Polity Press. 1 Chapter
- Kymlicka, Will (2002), Contemporary Political Philosophy, New York: Oxford University Press, (Second Edition). 1 Chapter
- Marco Martiniello and Jan Rath (2010), Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam: Amsterdam University Press. 5 Chapters
- Rattansi Ali (2011) Multiculturalism A Very Short Introduction, Oxford: Oxford University Press. 1 Chapter
- Pennix, Rinus, Berger, Maria & Kraal, Karen (eds.) (2006), The Dynamics of International Migration and Settlement in Europe, Amsterdam: Amsterdam University Press. 2 Chapters
- Şahin-Mencütek, Z., Gökalp-Aras, N. E., Kaya, A. & Rottmann, S. B. 2023. Syrian Refugees in Turkey: Between Reception and Integration. 1 chapter
- Sniderman, Paul M., and Hangendoorn (2009), When Ways of Life Collide: Multiculturalism and Its Discontents in the Netherlands, Princeton University Press. 5 Chapters
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.