Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Behörighetskraven inom naturkunskap uppfylls även med Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2
KSBYO Byggd miljö
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Kursens syfte är att studenterna ska utveckla färdigheter för att analysera och utforma arkitektur i bilder, ritningar, modeller och text. Kursen behandlar det byggda rummets uttrycksformer i relation till samhälleliga frågor ur ett etiskt, estetiskt, historiskt och samtida perspektiv. Studenterna lär sig grunderna i rumslig gestaltning, form-och färglära. Kursen introducerar studenterna till byggande sett ur ett arkitekturhistoriskt och stadsplaneringsperspektiv. De möter också byggnadstekniska principer, materiallära och grundläggande byggmaterialklassificering. Mot denna bakgrund utvecklar de en grundläggande förståelse för arkitekturens samspel med användarbehov men även den omvandling som byggandet står inför på grund av det moderna samhällets behov av en högre grad av miljöanpassat byggande. Studenterna utvecklar en förståelse för hur energieffektivt och klimatvänligt byggande är en del i ett långsiktigt hållbart samhällsbyggande som detta kommer till uttryck i t.ex. Agenda 2030.
Kursen utgår från en gestaltningsuppgift, som genomförs som ett grupparbete. Studenterna utvecklar förståelse för gestaltningsfrågor och grundläggande arbetstekniker att för hand rita och utforma en byggnad. Gestaltningsprocessen förmedlas genom tillämpning av skissmetodik som definierar den slutliga utformningen. Studenten utvecklar därmed grundläggande kunskaper i byggnadsgestaltning, samt övar sig i att kritiskt bedöma tänkbara lösningar på gestaltningsfrågor, med beaktande av principer för hållbart byggande. Den kreativa arbetsprocessen för gestaltningsuppgiften utvecklas genom handledning, litteraturseminarieroch föreläsningar samt modellbygge, och eget skrivande om rumsliga gestaltningsfrågor.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- på ett grundläggande sätt för hand rita och gestalta byggnader med rumsliga kvaliteter enligt hållbara byggnadsprinciper
- uppvisa en grundläggande kunskap och förståelse för arkitektur, tekniska byggnadsprinciper och stadsplanering liksom deras inbördes relationer
- redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom ämnet hållbar arkitektur och byggande och med hjälp av dessa beskriva och analysera arkitektur och byggd miljö
- rita grundläggande arkitekturelement i ett givet sammanhang
- kritiskt uttrycka, utveckla och värdera rumsliga idéer och argument med stöd av skissmetodik/ritningsteknik
- analysera material och miljöfaktorer som påverkar byggnaders utformning
- Gestaltningsprojekt med tillämpning av manuell ritteknik och enklare ritprogram, genomfört i grupp
- Individuell skissloggbok med handtecknade skisser av byggnadsformer och konstruktionsteknik
- Individuell kritisk analys av en existerande byggnad
- Föreläsningar
- Seminarier
- Övningstillfällen med handledning kring miljöaspekter och platsanalys med hjälp av metoder och programvaror
- Platsbesök till förebildliga byggnadsexempel
- Självstudier
- Utformningsförslag för en mindre byggnad, genomfört i grupp (3 hp) (UV) (1, 2, 4, 5, 6)
- Individuell skissloggbok och rapport (3 hp) (UV) (4, 5, 6)
- Aktivt deltagande vid seminarier och övningstillfällen med handledning (1,5 hp) (UG) (3). För omexamination av seminarier och övningstillfällen ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom attUtformningsförslag för en mindre byggnad ochIndividuell skissloggbok och rapport är väl godkända.
- Björk, C., Kallstenius, P. & Reppen, L. (senaste upplagan). Så byggdes husen 1880¬-2000: arkitektur, konstruktion och material i våra flerbostadshus under 120 år. Stockholm: Svensk Byggtjänst.
- Bodin, A. m.fl. (senaste upplagan). Arkitektens Handbok. Lund: Studentlitteratur.
- Davies, C. (senaste upplagan). Thinking about architecture: An introduction to architectural theory. Quercus. [Elektronisk resurs]
- Eduards, C., Caldenby, C. & Nilsson, F. (2005 eller tillgänglig utgåva i bibl.). Om arkitektur: (ur ett pågående samtal) : en antologi. 2. uppl. Stockholm: Arkitekternas forum för forskning och utveckling (ARKUS)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.