EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Socialt entreprenörskap, social innovation och hållbarhet

Engelsk benämning

Social Entrepreneurship, Social Innovation and Sustainability

Kurskod

OL645E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2012-02-09

Fastställandedatum

2025-03-24

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Godkänt resultat från OL641E - Organising and Leading Sustainable Organisations 7,5hp

Huvudområde

KSLOA / Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå 91-120 hp.

Innehåll

Syftet med kursen "Socialt entreprenörskap, social innovation och hållbarhet" är att ge studenterna en ansats att organisera och leda hållbar utveckling, genom entreprenörskap och innovation, med särskild betoning av socialt entreprenörskap och social innovation. När de traditionella gränserna mellan frivillig organisationer, offentliga organisationer och företag suddas ut är det viktigt att studenterna förstår möjligheterna och utmaningarna i detta nya landskap, som kan ses som mycket relevant i samband med hållbarhet. Kursen syftar till att utveckla entreprenörsfärdigheter och tankesätt för studenterna som ska leda hållbara ekonomiska, sociala och miljömässiga initiativ i sina framtida yrken.

Kursen fokuserar på entreprenörskap, innovation och relationen till med särskild betoning av socialt entreprenörskap och social innovation och den består av en teoretisk orienterad föreläsningsserie och en serie av studiebesök och gästföreläsningar med praktiker från fältet.

Kunskapen som studenterna får hjälper dem att skriva en akademisk uppsats som förenar socialt entreprenörskap, social innovation och hållbarhet.

Avslutningsvis utvecklar studenterna sina förmågor inom entreprenörskap och innovation i ett tillämpat hållbarhetsprojekt.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1– identifiera och beskriva de viktigaste modellerna inom socialt entreprenörskap och social innovation.

2– beskriva utvecklingen av de viktigaste modellerna och tankegångarna inom socialt entreprenörskap och social innovation.

3 – identifiera, sammanfatta och klassificera den aktuella forskningen om socialt entreprenörskap och social innovation och hur den förhåller sig till hållbarhet.

4 – definiera hållbarhet och hållbar utveckling i ett sammanhang av socialt entreprenörskap och social innovation inom frivillig organisationer, samhällstjänster och företag.

Färdigheter och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

5– granska, undersöka och jämföra huvudmodeller, diskurs samt forskning inom socialt entreprenörskap och social innovation.

6 – skilja socialt entreprenörskap och innovation från affärsentreprenörskap men också skilja på deras roller inom hållbar utveckling.

7– analysera och bedöma hur socialt entreprenörskap och social innovation möjliggör hållbarhet och hur sociala entreprenörer kan fungera som förändringsagenter.

8 – tillämpa och integrera färdigheter och tänkande inom socialt entreprenörskap för hållbarhet, hållbar utveckling och projektledning för hållbarhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

9 – kritiskt reflektera över den aktuella litteraturen och forskningen inom socialt entreprenörskap och social innovation och hur de förhåller sig till hållbarhet.

10 – problematisera organisationer och ledarskap utifrån ett socialt entreprenörskaps- och ett socialt innovationsperspektiv i syfte att förbättra organisationer för att möjliggöra hållbarhet och hållbar utveckling samt reflektera över de sociala entreprenörernas roll som förändringsagenter.

11 – kritiskt reflektera över hållbarhet och hållbar utveckling i sammanhang av organisation och ledarskap genom tankesätten bakom en "social entreprenör och social innovatör".

12 – reflektera över och förbättra sina entreprenöriella förmågor och färdigheter i samband med hållbarhet och hållbar utveckling.

Arbetsformer

Kursen är baserad på:

  • En serie föreläsningar, klassdiskussioner, gästföreläsningar och eventuella studiebesök. Föreläsningsserien är utvecklad för att stödja lärande med avseende på lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 9 som anges ovan.
  • Fallbeskrivningar och falldiskussioner. Fallserien är utvecklad för att stödja lärande med avseende på lärandemål 6, 7, 8, 9, 10, 11 och 12 som anges ovan.
  • Självstudier

Bedömningsformer

Kursen bedöms genom fem examinationer enligt följande:

  • En individuell akademisk uppsats (4,5 hp) (UA) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 9)
  • Ett projektarbete inom socialt entreprenörskap i grupper (3 hp), (UG) (lärandemål 6, 7, 8, 10, 11 och 12). Projektet bedöms genom dels en skriftlig rapport och dels genom aktivt deltagande vid ett presentationsseminarium, och utvärderar enligt ovan.

För godkänt betyg på kursen gäller följande:

För godkänt på kurs behöver samtliga examinationer vara godkända A-E alt G. Helkursbetyget bestäms av betyget på den individuella akademiska uppsatsen.

Kurslitteratur

  • Kickul, J. & Lyons, T. S. (senaste upplagan). Understanding social entrepreneurship: The relentless pursuit of mission in an ever changing world. Routledge.
  • Moulaert, F. & MacCallum, D. (senaste upplagan). Advanced Introduction to Social Innovation. Edward Elgar, Cheltenham.
  • Prazkier, R. & Nowak, A. (senaste upplagan). Social entrepreneurship. Cambridge: Cambridge University Press. (utvalda kapitel).

Övriga vetenskapliga publikationer och case

En litteraturlista med aktuell forskning tillhandahålles vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.