Kursplan
Kursplan våren 2028
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
A203A Analys A, 7,5 hp alt MA209A: Analys A och linjär algebra, tentamen analys A och datorlaborationer.
MA222A Analys B, 7,5 hp.
MT106A/B Mekanik, skriftlig tentamen: statik, 3 hp.
MT148A/B. Mekanisk provning och mikroskopi, 7,5 hp.
MT149BA/B Hållfasthetslära, 7,5 hp.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskin- och materialteknik.
Innehåll
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper inom materialmekanik och förmågan att kombinera materialteknik och hållfasthetslära, med fokus på tillämpning på vanliga konstruktionsmaterial och deras miljöpåverkan.
Innehåll
Kursen behandlar:
- Utmattning
- Brott
- Tidsberoende deformationer
- Plasticitet
- Anisotropi
- Materialmekanismer
- Kritiska råvaror och återvinning av konstruktionsmaterial
Generiska ingenjörskompetenser:
- Muntlig presentation
- Hållbarhetsanalys för materialval
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för olika deformations- och brottmekanismer
2. redogöra för olika materialmodeller och deras tillämpbarhet
3. redogöra för materialval utifrån ett brett hållbarhetsperspektiv, inkluderande socioekonomiska, geopolitiska och miljömässiga utmaningar.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. använda korrekt nomenklatur och faktatermer i tal och skrift
5. identifiera och tillämpa olika beräkningsmodeller för olika deformationtillstånd och brott
6. använda enklare dislokationsteori för att förklara materialbeteenden såsom t.ex. hårdnande och utmattning
7. förutse temperatur- och töjningshastighetsberoende för deformation- och brottbeteende
8. skissa och tolka grafer som visar typiska resultat från tester av olika materialegenskaper
9. modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information
10. muntligt presentera erhållna resultat på ett strukturerat sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
11. bedöma tillämpbarheten hos olika beräkningsmodeller och resulterande lösningar för enklare fall
12. använda relevanta och vedertagna tekniska angreppsätt från kursens innehåll för att göra bedömningar av beräkningar och experimentellt erhållen data
13. reflektera över materialval omfattande socioekonomiska, geopolitiska och miljömässiga faktorer ur ett brett hållbarhetsperspektiv.
Arbetsformer
Föreläsningar, inlämningar, övningar, laborationer.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen (TH) 6,5 hp (Lärandemål: 1-3, 4-9, 11-13)
- Laborationer med muntlig redovisning (UG) 1 hp (Lärandemål: 1-3, 4-10, 11-13)
Slutbetyget är betyget på den skriftliga tentamen.
Kurslitteratur
- Callister, W. D., Rethwisch, D. G. (2014). Materials Science and Engineering, 10th ed., John Wiley & Sons Pte Ltd, Hoboken, NJ. (SI version). Alla upplagor från och med 7:de kan användas.
- Ljung, C, N.S. Ottosen och M. Ristinmaa: Introduktion till hållfasthetslära - Enaxliga tillstånd, Studentlitteratur, 2007.
- Ottosen, N.S, M. Ristinmaa och C. Ljung: Hållfasthetslära - Allmänna tillstånd, Studentlitteratur, 2007.
-
- Sundström (ed.): Handbok och formelsamling i hållfasthetslära, KTH.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.