Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap
Kursen innehåller följande delar:
- Datorn och datavetenskapens historia
- en översikt av datavetenskap som disciplin
- introduktion till akademiska texter och källkritiskt förhållningssätt
- referenshantering
- etik
- studieteknik
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för viktiga begrepp inom data- och informationsvetenskap
- redogöra för datavetenskapen som ämne utifrån ett historiskt perspektiv och datavetenskapens förhållande till andra vetenskaper
- redogöra för vanliga etiska teorier
- redogöra för aktuella frågeställningar inom fältet etik och IT
- känna till olika sätt att planera sina studier och välja verktyg och strategier efter rådande omständigheter
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera olika textgenrer som är vanligt förekommande i akademisk text
- författa en text för ett givet ämne och med given struktur och i denna hantera referenser och referenslista enligt vedertagna referenssystem
- granska en text med avseende på struktur och tydlighet i referenshantering utifrån givna kriterier
- reflektera över en källas relevans för en text utifrån givna kriterier
- muntligt presentera innehållet i en text
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att utifrån konkreta och aktuella problembeskrivningar som berör informationsteknik och samhälle kunna identifiera och diskutera olika etiska aspekter
- kritiskt reflektera över hur informationsteknik påverkar samhället och vice versa
Föreläsningar, workshops, seminarier, samt självstudier.
Aktivt deltagande i workshoppar, seminarier och muntliga redovisningar (2,5 hp), skriftliga inlämningsuppgifter (5 hp)
För betyget G så krävs att samtliga ingående moment bedömts som godkända.
För betyget VG så krävs att en majoritet av VG-grundande inlämningsuppgifter ska ha värderats som väl godkända samt att övriga moment bedömts som godkända.
- Bergman, Marina (2015). Att studera på högskolan – studieteknik och motivation på vägen, tredje upplagan 2022, Studentlitteratur
- Kernighan, Brian W. (2021). Understanding the Digital World: What You Need to Know about Computers, the Internet, Privacy, and Security, andra uppl. Princton University Press
- Lennerfors, Thomas Taro (2019). Etik för ingenjörer, Studentlitteratur
- Svenska skrivregler (2017). Liber
Utöver detta tillkommer kompletterande artiklar, webbmateriel och föreläsningsmaterial som tillhandahålles digitalt via kursplatsen.
Referenslitteratur:
- Liljeqvist, Björn (2019). Plugga smartare, Studentlitteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.