Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY171G Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv (genomgången)
Inget huvudområde
Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om vetenskapliga metoder, såväl kvantitativa som kvalitativa. Vidare skall studenterna kunna översiktligt beskriva olika forskningsområden inom studie- och yrkesvägledning.
Delkursen är uppsatsförberedande och behandlar vetenskapliga teorier och metoder av relevans för ämnesområdet studie- och yrkesvägledning. I kursen ingår en vetenskapsteoretisk orientering och en genomgång av vetenskapligt förhållningssätt. Kursen ger en översikt och exempel på nationell och internationell forskning inom studie- och yrkesvägledning. Forskningsetiska frågor behandlas. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och förstå grunderna i vetenskapligt uppsatsskrivande
- redogöra för och exemplifiera olika forskningsområden och forskningsprojekt inom studie- och yrkesvägledningens område
- diskutera hur empiriskt material inom kvalitativ och kvantitativ metod analyseras och presenteras
- författa ett uppsats-PM utifrån grundläggande vetenskapliga krav på problemformulering, tidigare studier, teoretisk förankring, metodbeskrivning samt forskningsetisk medvetenhet
- diskutera och försvara ett uppsats-PM samt granska ett annat uppsats-PM
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och praktisk analys av olika vetenskapliga uppsatser.
Bedömning sker genom en individuell hemskrivning med fokus på vetenskaplig metod och forskningsöversikt, genom författandet av ett uppsats-PM som kan ligga till grund för kommande fördjupningsarbete samt genom muntlig och/eller skriftlig analys och presentation av vetenskapliga uppsatser. Betygskriterier delges av kursansvarig vid kursstart.
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas. 2024. Vetenskapsteori: Grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 90 s.)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel, Torlaug Løkensgard. 2011. Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. (kap 8: sid 147-174) (28 s.)
Fransson, Karin & Lindh, Gunnel. 2004. Ungdomars utbildnings- och yrkesval: I egna och andras ögon. Stockholm: Skolverket. (116 s.)
Jesson, Jill & Lacey, Fiona. 2006. How to do (or not to do) a critical literature review. Pharmacy Education, 6(2), 139-148. (10 s.)
Larsen, Ann Kristin. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups. (198 s.)
Lindh, Gunnel & Lundahl, Lisbeth. 2008. Den resandes ensak?: Forskning om karriärutveckling och karriärvägledning. I Individ, samhälle, lärande: åtta exempel på utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. 55-70. (16 s.)
Lovén, Anders. 2000. Kvalet inför valet. Diss. Malmö: Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen. (303 s.)
Lovén, Anders. (red.). 2015. Karriärvägledning: En forskningsöversikt. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 100 s.)
Lundahl, Lisbeth. (red.). 2010. Att bana vägen mot framtiden. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 120 s.)
Lundahl, Lisbeth, Lovén, Anders, Holm, Ann-Sofie, Lindblad, Michael & Rolfsman, Ewa. 2020. Framtiden i sikte: Skolans stöd för ungas karriärlärande. Lund: Studentlitteratur. (262 s.)
Lundahl, Lisbeth, Lindgren, Joakim, Rosvall, Per-Åke & Sundelin, Åsa. 2023. Att komma vidare: Introduktionsprogram som stöd för unga i riskfyllda övergångar. Lund: Studentlitteratur. (283 s.)
Olofsson, Jonas, Lovén, Anders & Deliér, Erik. 2017. Styrning och organisation av den breda studie- och yrkesvägledningen – en bakgrund och tre fallstudier. Stockholm: Skolverket. (40 s.)
Riksdagen. 2017/18:RFR24. Studie- och yrkesvägledning i grundskolan och gymnasieskolan: En uppföljning. Stockholm: Utbildningsutskottet UbU, Sveriges riksdag. (195 s.)
Skolinspektionen. 2013. Studie- och yrkesvägledning i grundskolan. Stockholm: Skolinspektionen. (46 s.)
Skolinspektionen. 2019. Studie- och yrkesvägledning i undervisningen på yrkesprogram i gymnasieskolan. Stockholm: Skolinspektionen. (50 s.)
Skolverket. 2013. Det svåra valet: elevers val av utbildning på olika slags gymnasiemarknader. Stockholm: Skolverket. (138 s.)
Skolverket. 2020. Att välja för framtiden. Skolans stöd genom vägledning och lärande. Stockholm: Skolverket. (143 s.)
Vetenskapsrådet. 2002. Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: HSFR, Vetenskapsrådet. (17 s.)
Tillkommer:
Examensarbeten, väljs i samråd med kursansvarig.
Vetenskaplig tidskriftsartikel, väljs i samråd med kursansvarig.
Litteratur i samband med uppsats-PM, väljs i samråd med kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.