EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Interaktionsdesign: Förkroppsligad interaktion

Engelsk benämning

Interaction design: Embodied Interaction

Kurskod

KD641B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2023-05-15

Fastställandedatum

2023-08-23

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

15 hp på avancerad nivå inom huvudområdet Interaktionsdesign.

Huvudområde

KSIDI / Interaktionsdesign

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Interaktionsdesign och är en obligatorisk del av masterprogrammen TAINE och TAIND Interaktionsdesign, masterprogram (ett-årigt och två-årigt).

Innehåll

Embodied Interaction är ett etablerat underområde inom interaktionsdesign som behandlar fysiska datorer, wearables, haptik samt konkreta och performativa interaktioner. Kursen integrerar teori och praktik och ställer kritiska frågor kring kroppar, samhälle, data och aktörskap i samband med materialexperiment inklusive, men inte begränsat till, elektronisk prototyping. Performativa, kollaborativa och multidisciplinära metoder betonas.

Denna kurs identifierar förkroppsligad interaktion som ett viktigt delområde inom interaktionsdesign. Med utgångspunkt i förkroppsligad interaktion som ett samlingsbegrepp för fysisk databehandling, wearables, haptik och konkreta interaktioner, kommer denna kurs att:

  1. omdefiniera förkroppsligande i termer av materialitet och efterfrågar en medvetenhet om vems kroppar och vilka kroppar som designas;
  2. öppna för ett kritiskt engagemang i samtida politik och ekonomi;
  3. främja medvetenhet och experimenterande med metoder, inklusive experimentell prototyping, performativa och kritiska tillvägagångssätt för design i heterogena designsituationer;
  4. stödja framtagandet av en designprototyp i samarbete;
  5. utveckla färdigheter i vetenskapligt läsande, skrivande, tänkande och diskussion.

Lärandemål

Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna:

  1. Bygga upp en repertoar av designelement, material och teorier inom förkroppsligad interaktion.
  2. Demonstrera kunskap om relevanta tvärvetenskapliga metoder för förkroppsligad interaktion.
  3. Tillämpa relevanta designmetoder och använda ett lämpligt urval av material.
  4. Visa en progression från att utveckla ett designkoncept till att experimentera med designprototyper
  5. visa på det iterativa förhållandet mellan teori och praktik
  6. Ta del av akademisk litteratur och producera en individuellt skriven akademisk uppsats.
  7. Reflektera över och kritisera teoretiska och kulturella perspektiv i förhållande till förkroppsligade tillvägagångssätt för interaktionsdesign.

Arbetsformer

Fyra pedagogiska processer integrerade i kursen Embodied Interaction:

  1. Praktisk prototypframtagning med hjälp av relevanta plattformar/material;
  2. Teoretiskt och kritiskt engagemang baserat på läsning och seminariediskussioner;
  3. Ett samarbetsprojekt som producerar en designprototyp.
  4. Skriva en akademisk uppsats (med vägledning och feedback).

Bedömningsformer

Två examinationsuppgifter på vardera 7,5 hp.

  1. en gemensamt producerad designprototyp (normalt konstruerad av ett team på mellan 3-5 studenter) (lärandemål 1-4)
  2. en individuellt skriven akademisk uppsats (lärandemål 1, 5-7)

Kurslitteratur

  • Dourish, Paul. Where the Action Is: The Foundations of Embodied Interaction. Cambridge, MA: The MIT Press, 2001.
  • Dourish, Paul. “Epilogue: Where the action was, wasn't, should have been, and might yet be”. ACM Transactions on Computer-Human Interaction. 20, 1, Article 2 (April 2013), 1-4.
  • Höök, Kristina. Designing with the Body: Somaesthetic Interaction Design. MIT Press, 2018.
  • Homewood, Sarah, Marika Hedemyr, Maja Fagerberg-Ranten and Susan Kozel, 2021, "Tracing Conceptions of the Body in HCI: From User to More-than-Human" CHI Proceedings, 2021.
  • Light, Ann. “HCI as heterodoxy: Technologies of identity and the queering of interaction with computers”. Interacting with Computers Vol.23, Issue 5, 2011, 430-438.
  • McFadden, Syreeta. “Teaching the Camera To See My Skin: Navigating photography’s inherited bias against dark skin.” Buzzfeed, 2014.

Plus ytterligare texter som väljs ut årligen för att stödja kursarbetet.

Material:

Studenterna kan förväntas köpa ett grundläggande elektronikpaket och/eller annat material. Detaljerna kommer att meddelas i början av läsåret.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.