Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Barndom och lärande: Matematik, musik och didaktik

Engelsk benämning

Childhood and Education: Mathematics, Music and Didactics

Kurskod

FO266A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för förskollärarprogrammet

Fastställandedatum

2023-05-16

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO265A Barndom och lärande: Literacy, musik och didaktik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om matematik och matematikdidaktik i relation till matematikundervisning i förskola. Kursens syftar vidare till att studenten utvecklar förmåga att med musik som medel utmana barns matematiska kunnande.

I kursen studeras och diskuteras såväl lekens som undervisningens roll för barns matematiska lärande, med utgångspunkt i matematiska begrepp och aktiviteter relevanta för förskola. Inom ramen för kursens verksamhetsintegrerade dagar på partnerförskolor genomför studenten matematikundervisning med musik som medel och med stöd i variationsteori. Kunskaper och erfarenheter analyserar och problematiserar sedan studenten utifrån ett interkulturellt perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. Redogöra för matematiska begrepp och resonera om samband mellan begrepp med ett ämnesspecifikt språk,
  2. identifiera och resonera om matematiksituationer med ett ämnesdidaktiskt språk
  3. Diskutera lekens betydelse för barns matematiska lärande
  4. Utveckla, analysera och värdera matematikundervisning med musik som medel och med utgångspunkt i variationsteori
  5. Problematisera matematikundervisning i förskola ur ett interkulturellt perspektiv.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, filmade inslag, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Salstentamen (Sit-In exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-2.

Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänt på prov 1 och 2.

Kurslitteratur

Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s) (tillgänglig på internet)

Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)

Helenius, Ola, Johansson, Maria, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn. 2 uppl. Malmö: Gleerups (208 s)

Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018). Stockholm: Skolverket (24 s) (tillgänglig på internet)

Löfgren, Bitten & Ebbelind, Andreas (2010). Mattemusik: en metod för ämnesintegrerat lärande. Stockholm: Sveriges utbildningsradio (128 s)

Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur (160 s)

Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (Del I, III & VI) (190 s)

Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.