Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp samt motsvarande Engelska 6.
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet ledarskap och organisation på avancerad nivå 91-120hp
Syftet med kursen ’’Organisering och ledning av hållbara organisationer ’’är att betona vikten av ledarskap och av att organisera processer som är avgörande för ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Kursen ger studenterna ett kritiskt förhållningssätt till aktuell litteratur och forskning inom området organisation och ledarskap. Den ger studenterna en förståelse för utmaningarna med att leda och organisera hållbara organisationer. Den ger studenterna de ledarskaps- och förvaltningskunskaper som krävs för att uppnå hållbarhet.
Kursen bygger på en föreläsningsserie om organisationsteori och en föreläsningsserie om ledarskap. Varje serie ger en översikt över teorier, modeller och tankegångar inom respektive område. Denna kunskap används för att kritiskt diskutera, granska och jämföra processer för att organisera och leda för hållbarhet. I detta sammanhang introduceras och problematiseras ämnena hållbarhet och hållbar utveckling. Hållbarhetsdimensionen behandlas också med avseende på kulturella utmaningar, tvärkulturell hantering och globalt ledarskap.
Utöver föreläsningsserierna ökar kursen studenternas kapacitet och färdigheter i att leda och organisera hållbar utveckling genom workshops samt genom att använda lärdomarna från fallanalys och diskussion.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 1 – identifiera och beskriva huvudmodeller inom organisations- och ledarskapsteorier.
- 2 – beskriva utvecklingen av de viktigaste modellerna och tankegångarna inom organisations- och ledarskapsteorier.
- 3 – identifiera, sammanfatta och klassificera aktuell forskning om ledarskap och organisation.
- 4 – definiera hållbarhet och hållbar utveckling i samband med organisation och ledarskap, särskilt i termer av ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 5 – granska, undersöka och kontrastera huvudmodeller samt forskning inom organisations- och ledarskapsteorier.
- 6 – analysera och bedöma organisationer och deras utveckling ur ett organisations-, ledarskaps- och/eller hållbarhetsperspektiv.
- 7 – fatta välgrundade beslut när det gäller organisatoriska strukturer och processer, inklusive ledarskapsprocesser, för att säkerställa hållbara organisatoriska resultat.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 8 – kritiskt reflektera över aktuell litteratur och forskning inom organisation och ledarskap.
- 9 – problematisera organisationer och ledarskap ur ett hållbarhetsperspektiv i syfte att förbättra organisationer för att möjliggöra hållbarhet och hållbar utveckling.
- 10 – utveckla nya tankesätt för att hantera hållbarhet och hållbar utveckling när det gäller organisation och ledarskap.
- 11 – Reflektera över och förbättra sina ledarskapsförmågor och färdigheter när det gäller hållbara organisationer.
Kursen är baserad på:
- Två föreläsningsserier inklusive klassdiskussion där studenterna arbetar i par och/eller små grupper samt baserat på praktikbaserade workshops. Varje föreläsningsserie är utvecklad för att stödja lärande med avseende på lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7 som anges ovan.
- Ett fallbaserat arbete i par/grupp och diskussion om detta. Det fallbaserade arbetet och ett obligatoriskt fallbaserat seminarium har utvecklats för att stödja inlärningen med avseende på de lärandemål 5, 6, 7, 8, 9, 10 och 11 som anges ovan.
- Självstudier
Kursen examineras genom tre examinationer enligt följande:
- En individuell skriftlig examination; 5 hp; betygsätts med skalan A–U. Examinationen utvärderar lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 7 som anges ovan. Examinationen bedöms med totalt 66 poäng enligt skalan A–U: A (Utmärkt)=60–66; B (Mycket bra)=54–59; C (Bra)=46–53; D (Tillfredsställande)=43–45; E (Godkänt)=40–42; U (Underkänt)=0–39.
- En fallbaserad rapport som görs i par/grupp, 2 hp, betygsätts med skalan A–U. Den fallbaserade rapporten bedömer lärandemål 5, 6, 7, 8 och 9 som anges ovan. Fallet bedöms först med skalan A–U enligt riktlinjer i linje med lärandemålen. Betyget omvandlas sedan till poäng enligt följande: A (Utmärkt)= 28, B (Mycket bra) = 23, C (Bra) = 20, D (Tillfredsställande) = 17, E (Godkänd) = 14, U (Underkänd) = 0.
- Individuellt aktivt deltagande vid fallseminariet, 0,5 hp, betyg "Godkänd" eller "Underkänd". Aktivt deltagande utvärderar lärandemål 8, 9, 10 och 11 som anges ovan. Betyget "Godkänd" omvandlas till 6 poäng och betyget "Underkänd" till 0 poäng. Om studenten får betyget "Underkänd", omprövas hens aktiva deltagande med ett övergripande skriftligt arbete som täcker den saknade diskussionen och/eller aktiviteterna som gjorts under lektionen.
För godkänt betyg på kursen krävs följande:
Studenten måste erhålla betyget A, B, C, D eller E på det individuella examinationen och på den fallbaserade rapporten i par/grupp. Studenten måste erhålla betyget "Godkänd" för individuellt aktivt deltagande vid fallseminariet.
De tre examinationer som anges ovan och omvandlingen av dem till poäng läggs samman till ett totalt poängantal. Sammanställningen av betyget för hela kursen sker sedan enligt följande skala:
• 90–100 = A (Utmärkt)
• 80–89 = B (Mycket bra)
• 70–79 = C (Bra)
• 63–69 = D (Tillfredsställande)
• 60–62 = E (Godkänd)
• 0–59 = U (Underkänd)
- Caproni, P. J. (2012). Management skills for everyday life - the practical coach (3rd Edition). Boston: Pearson. (utvalda kapitel).
- Mendenhall, M. E. et al. (Eds.). (2008). Global Leadership: Research - Practice and Development. Routledge: Oxon.
- Moodian, M.A. (Ed.). (2009). Contemporary leadership and intercultural competence - Exploring the cross-cultural dynamics within organizations. Thousand Oaks: Sage publications (utvalda kapitel).
- Northouse, P. (2015). Leadership - Theory and practice. (7th ed.). Thousand Oaks: Sage publications.
- Tolbert, P.S., & Hall, R. H. (2008). Organizations: Structures, Processes and Outcomes (10th ed.). Upper Saddle River: International Pearson Education.
- Werther W.B. Jr., & Chandler, D. (2014). Strategic Corporate Social Responsibility - Stakeholders in a Global Environment. (3rd Edition). Thousand Oaks: Sage publications.
Andra vetenskapliga publikationer och fall
En litteraturlista med aktuell forskning tillhandahålls i början av kursen. Fallen kan behöva köpas via Harvard Business School Publishing
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.