Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Byggd miljö: Examensarbete för magisterexamen inom området hållbar stadsutveckling
Engelsk benämning
Built Environment: Master's (One-Year) Thesis within Sustainable Urban Development
Kurskod
BY612B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-02-29
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp samt minst 12 hp från kursen Hållbar stadsutveckling i teori och praktik BY601B.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
A1E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö 91-120 hp under första året i magisterprogrammet Hållbar stadstveckling: Ledning och organisering och i masterprogrammet Hållbar stadsutveckling – ledning, organisering och förvaltning.
Syfte
Kursens syfte är att fördjupa förståelsen av olika metoder i forskning och utvecklingsarbete inom byggd miljö. Genom en specifik fördjupning ska studenten utveckla sin förmåga att självständigt förhålla sig till aktuell forskning, tillämpa relevanta metoder samt presentera sitt arbete på ett övertygande sätt.
Innehåll
Kursen består av självständigt arbete under kvalificerad handledning.
Kursen består av flera samverkande moment:
- Introducerande presentationer av olika metoder, former för datainsamling och presentation.
- Grupphandledningar där kursdeltagarna kommenterar varandras pågående arbeten.
- Möten med handledare för diskussion om arbetet under utvecklingsprocessen.
- Seminarier där kursdeltagarna presenterar och opponerar på varandras forskningsprodukter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av område samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- fördjupad metodkunskap inom huvudområdet byggd miljö
- sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i kvalificerad verksamhet inom huvudområdet byggd miljö
- vidareutvecklad förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar inom huvudområdet
- vidareutvecklad förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete
- vidareutvecklad förmåga att tillsammans med samhälleliga aktörer kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar i relation till samtida urbana utmaningar
- vidareutvecklad förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa, i dialog med olika grupper
- vidareutvecklad förmåga att inom huvudområdet urbana studier göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt tydligt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- förmåga att kritiskt diskutera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Arbetsformer
Arbetsformerna består huvudsakligen av individuella litteraturstudier, uppsatsskrivande och framtagande av presentationsmaterial samt deltagande i grupphandledningar och seminarier.
Bedömningsformer
- Skriftlig och muntlig redovisning av ett självständigt arbete inom huvudområdet byggd miljö i form av en uppsats alternativt utveckling av en plan, design eller policyförslag med tydlig forskningsanknytning (10 hp) (mål 1 – 11) (betygsskala UV)
- Opposition på en annan students motsvarande arbete (2,5 hp) (mål 1 – 11) (betygsskala UG)
- Aktivt deltagande i seminarier (2,5 hp) (mål 1 – 11) (betygsskala UG)
För betyget godkänd på kursen som helhet krävs att studenten är godkänd på samtliga delmoment.
För betyget väl godkänd ska studenten dessutom ha VG på momentet skriftlig och muntlig redovisning av självständigt arbete.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Booth, W.C., Colomb, G.G. & Williams, J.M. (2008). The craft of research. University of Chicago Press, Chicago.
- Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
- Hart, C. (1998). Doing a literature review: Releasing the social science research imagination. Sage.
- The Sustainable Urban Development Reader (2004). Routledge, London & New York.
- Ward, K. (2013). Researching the City: a guide for students. Sage Publications Ltd.
- Yin, R. K. (2013). Case study research: Design and methods. Sage publications.Urval av artiklar samt fördjupningslitteratur som väljs i samråd med lärare
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.