UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2021

Kursplan hösten 2021

Benämning

Hållbar stadsutveckling i teori och praktik

Engelsk benämning

Sustainable Urban Development in Theory and Practice

Kurskod

BY601B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2021-08-30

Fastställandedatum

2021-06-21

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp.

Huvudområde

Byggd miljö

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på avancerad nivå, 91-120 hp.

Syfte

Kursens syfte är att studenten med utgångspunkt i ett antal konkreta exempel ska utveckla förmåga att analysera och kritiskt reflektera över vad hållbar stadsutveckling innebär i teori och praktik.

Innehåll

Kursen kommer att varva studiebesök med praktiska exempel på hållbar stadsutveckling med teoretiska moment. Vid de teoretiska momenten analyseras och diskuteras de praktiska exemplen utifrån studenternas egna erfarenheter men också utifrån mer sammansatta teoribildningar kring hållbar stadsutveckling. Kursen kommer att behandla:
  • aktuella teoribildningar och begrepp kring hållbar stadsutveckling
  • idéhistoriska aspekter på hållbarhetsbegreppet
  • metoder för att analysera och bedöma konkreta projekt ur hållbarhetssynpunkter
  • exempel på systematiska hållbarhetsanalyser
Frågor om genus, mångfald och miljö är grundläggande för diskussion kring hållbar stadsutveckling.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa kunskap om teoretiska perspektiv och praktiska tillämpningar på hållbar stadsutveckling ekonomiskt, socialt och ekologiskt och hur dessa kan integreras
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
  • utifrån teoribildningar kring hållbar stadsutveckling självständigt kunna relatera till och analysera olika stadsutvecklingsprojekt.
  • med hjälp av olika metoder kunna utvärdera konkreta stadsutvecklingsprojekt utifrån hållbarhetssynpunkter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • självständigt och reflexivt kunna integrera och förhålla sig till komplexa vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter avseende hållbar stadsutveckling

Arbetsformer

Kursen kommer att varva studiebesök, utvärderingsdiskussioner, föreläsningar och seminarier där studenterna presenterar och diskuterar varandras artiklar. Förutom att uttrycka sig skriftligt och muntligt kan andra former av dokumentation som foto, bilder och videoinspelningar användas.
Studiebesök ca 24 timmar, utvärderingsdiskussioner och seminarier ca 30 timmar, föreläsningar ca 20 timmar och självstudier ca 320 timmar.

Bedömningsformer

Examinationen består av att studenterna författar ca 4 korta artiklar där de självständigt ska visa prov på att systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar rörande hållbar stadsutveckling. Alla artiklar måste vara godkända för att få betyget godkänd på kursen. För betyget väl godkänt krävs dessutom väl godkänt på minst hälften av artiklarna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Amnå, E.& Stigendal, M. (senaste upplagan). Samhällsorientering -för en hållbar integration. Komlitt, Helsingborg.
  • Hedenfelt, E. (2012). Hållbarhetsanalys av städer och stadsutveckling. Ett integrerat perspektiv på staden som ett socioekologiskt, komplext system. Malmö Publikationer i Urbana Studier, MAPIUS.
  • Suhonen, D., Therborn, G. & Weithz, J. (red.) (senaste upplagan). Klass i Sverige: ojämlikheten, makten och politiken i det 21:a århundradet. Arkiv förlag, Lund.
  • Wheeler, S.M. & Beatley, T. (senaste upplagan). The Sustainable Urban Development Reader. Routledge, London, New York.
  • Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.