Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Hållbar stadsutveckling i teori och praktik
Engelsk benämning
Sustainable Urban Development in Theory and Practice
Kurskod
BY601B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-05-04
Gäller från
2011-08-29
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på avancerad nivå, 91-120 hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenten med utgångspunkt i ett antal konkreta exempel ska utveckla förmåga att analysera och kritiskt reflektera över vad hållbar stadsutveckling innebär i teori och praktik.
Innehåll
Kursen kommer att varva studiebesök med praktiska exempel på hållbar stadsutveckling med teoretiska moment. Vid de teoretiska momenten analyseras och diskuteras de praktiska exemplen utifrån studenternas egna erfarenheter men också utifrån mer sammansatta teoribildningar kring hållbar stadsutveckling. Kursen kommer att behandla:
- aktuella teoribildningar och begrepp kring hållbar stadsutveckling
- idéhistoriska aspekter på hållbarhetsbegreppet
- metoder för att analysera och bedöma konkreta projekt ur hållbarhetssynpunkter
- exempel på systematiska hållbarhetsanalyser
Frågor om genus, mångfald och miljö är grundläggande för diskussion kring hållbar stadsutveckling.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om teoretiska perspektiv och praktiska tillämpningar på hållbar stadsutveckling ekonomiskt, socialt och ekologiskt och hur dessa kan integreras
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
- utifrån teoribildningar kring hållbar stadsutveckling självständigt kunna relatera till och analysera olika stadsutvecklingsprojekt.
- med hjälp av olika metoder kunna utvärdera konkreta stadsutvecklingsprojekt utifrån hållbarhetssynpunkter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt och reflexivt kunna integrera och förhålla sig till komplexa vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter avseende hållbar stadsutveckling
Arbetsformer
Kursen kommer att varva studiebesök, utvärderingsdiskussioner, föreläsningar och seminarier där studenterna presenterar och diskuterar varandras artiklar. Förutom att uttrycka sig skriftligt och muntligt kan andra former av dokumentation som foto, bilder och videoinspelningar användas.
Studiebesök ca 24 timmar, utvärderingsdiskussioner och seminarier ca 30 timmar, föreläsningar ca 20 timmar och självstudier ca 320 timmar.
Bedömningsformer
Examinationen består av att studenterna författar ca 4 korta artiklar där de självständigt ska visa prov på att systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar rörande hållbar stadsutveckling. Alla artiklar måste vara godkända för att få betyget godkänd på kursen. För betyget väl godkänt krävs dessutom väl godkänt på minst hälften av artiklarna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bell, S. & Morse, S. (2008). Sustainability Indicators. Measuring the Immeasurable? Earthscan, London.
- Jackson, T. (2011). Välfärd utan tillväxt: så skapar vi ett hållbart samhälle. Ordfront förlag, Stockholm.
- Wheeler, S.M. & Beatley, T. (2004). The Sustainable Urban Development Reader. Routledge, London, New York.
- Artikelsamling kring teorier om och metoder för att bedöma hållbar stadsutveckling.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.