Kursplan hösten 2009
Kursplan hösten 2009
Benämning
Hållbar stadsutveckling i teori och praktik
Engelsk benämning
Sustainable Urban Development in Theory and Practice
Kurskod
BY601B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2009-02-11
Gäller från
2009-09-01
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som en obligatorisk delkurs under första året i magister/masterprogrammet Hållbar stadsutveckling – ledning, organisering och förvaltning. Kursen ges även som fristående kurs. Kursen ingår i huvudområdet byggd miljö på avancerad nivå 91-120hp.
Syfte
Kursens syfte är att kursdeltagare med utgångspunkt i ett antal konkreta exempel ska lära sig analysera och kritiskt reflektera över vad hållbar stadsutveckling innebär i teori och praktik. Kursdeltagare fördjupar sina kunskaper om hållbar stadsutveckling och samtidigt breddar sina kunskaper i mötet med andra perspektiv.
Innehåll
Kursen kommer att varva studiebesök med praktiska exempel på hållbar stadsutveckling med teoretiska moment. Vid de teoretiska momenten analyseras och diskuteras de praktiska exemplen utifrån kursdeltagarnas egna erfarenheter men också utifrån mer sammansatta teoribildningar kring hållbar stadsutveckling. Kursen kommer att behandla:
- aktuella teoribildningar och begrepp kring hållbar stadsutveckling
- idéhistoriska aspekter på hållbarhetsbegreppet
- metoder för att analysera och bedöma konkreta projekt ur hållbarhetssynpunkter
- exempel på systematiska hållbarhetsanalyser
Malmö högskolas perspektiv kommer att genomsyra kursen då frågor om genus, mångfald och miljö är grundläggande för diskussion kring hållbar stadsutveckling.
Lärandemål
Kunskap & förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om olika teoretiska perspektiv och praktiska tillämpningar på hållbar stadsutveckling ekonomiskt, socialt och ekologiskt och hur dessa kan integreras
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
Färdighet & förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- utifrån teoribildningar kring hållbar stadsutveckling självständigt kunna relatera till och analysera olika stadsutvecklingsprojekt.
- med hjälp av olika metoder kunna utvärdera konkreta stadsutvecklingsprojekt utifrån hållbarhetssynpunkter
Värderingsförmåga & förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt och reflexivt kunna integrera och förhålla sig till komplexa vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter avseende hållbar stadsutveckling
Arbetsformer
Kursen kommer att varva studiebesök, utvärderingsdiskussioner, föreläsningar och seminarier där kursdeltagarna presenterar, diskuterar och opponerar på varandras artiklar. Förutom att uttrycka sig skriftligt och muntligt ska andra former av dokumentation som foto, bilder och videoinspelningar användas samt att resultaten ska presenteras i form av en utställning.
Studiebesök ca 24 timmar, utvärderingsdiskussioner och seminarier ca 30 timmar, föreläsningar ca 20 timmar, utställningsverkstäder ca 20 timmar och självstudier ca 300 timmar.
Bedömningsformer
Examinationen består av att kursdeltagare författar ca 5 korta artiklar där de självständigt ska visa prov på att systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar rörande hållbar stadsutveckling. Alla artiklar måste vara godkända för att få betyget godkänd på kursen. För betyget väl godkänt krävs dessutom väl godkänt på minst hälften av artiklarna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bell, S & Morse, S (2008) Sustainability Indicators. Measuring the Immeasurable? Earthscan, London
- Hall, P & Landry, C (1997) Innovative and Sustainable Cities, European Foundation for the Improvement of living and Working Conditions
- Artikelsamling kring teorier om och metoder för att bedöma hållbar stadsutveckling.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig arkiveras. Sammanställningen diskuteras med studenterepresentanter under ett kursutvärderingsmöte.