Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Byggd miljö: Fysisk planering II - Hållbar stadsplanering
Engelsk benämning
Built Environment: Physical Planning II - Sustainable Planning
Kurskod
BY252D
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-12-12
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
BY152D Byggd miljö: Fysisk planering I, 10 hp
BY154D Byggd miljö: Stadsutveckling, 10 hp
BY162D Byggd miljö: Människa, vardag och planering, 10hp
BY155C Byggd miljö: Planeringsteori och demokratiska processer, 10 h
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp.
Syfte
Kursen är en fördjupning i fysisk planering med tyngdpunkt på hållbarhet ur ett socialt och ekologiskt perspektiv. Kursen syftar till studenten ska utveckla kunskap om och förståelse av strategier för att skapa en fysisk miljö utifrån platsens förutsättningar. Syftet är att vidareutveckla studentens färdigheter i fysisk planering, i att formulera strategier för gestaltning av den fysiska platsen i ett urbana sammanhang samt i att kommunicera dessa strategier. Kursens teoretiska förankring är designtänkande och relationen plats - sammanhang.
Innehåll
Kursen omfattar:
- En fördjupning i den fysiska planeringens förutsättningar och processer med fokus på olika aktörers påverkansgrad
- En introduktion till teorier och begrepp som används för analys av människors relation till det hållbara urbana landskapet och människors medverkan i hållbar planering
- Grunderna i att presentera rumslig samordning av det urbana landskapet
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande förståelse av stadsutvecklingsproblematik utifrån ett socialt och ekologiskt hållbarhetsperspektiv (1)
- visa grundläggande förståelse av de sociala och rumsliga sambanden mellan den byggda miljö och platsen förutsättningar (2)
- kunna redogöra på ett grundläggande sätt för centrala begrepp i hållbar planering ur ett socialt och ekologiskt perspektiv (3)
- kunna redogöra för olika planeringsprocesser och planeringsinstrument och deras roll inom hållbar stadsplanering (4)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- formulera planeringsuppgifter utifrån ett socialt och ekologiskt hållbarhetsperspektiv och samtidigt förhålla sig till planförfarandet i Sverige (5)
- visa förmåga att i tal, text och bild kunna presentera och motivera gestaltning- och förändringsförslag utifrån relationen plats-sammanhang samt hållbar planering utifrån ett socialt och ekologiskt perspektiv (6)
- tillämpa metoder för undersökning och gestaltning av det urbana landskapets materialitet och rumsliga samband (7)
- tillämpa olika gestaltnings- och visualiseringsverktyg – skiss, teckning, modell, ritning, digital bildbehandling (8)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över konsekvenser för fysisk och social miljö av olika planeringsförslag (9)
- kritisk diskutera planeringsstrategiers utifrån relationen plats-sammanhang samt från ett socialt och ekologiskt hållbar perspektiv (10)
- visa insikt om planeringens möjligheter och begränsningar och dess roll i samhället (11)
Arbetsformer
Föreläsningar, studiebesök, handledning, obligatoriskt seminarium (ca. 10 timmar), arbete med inlämningsuppgifter och andra självstudier.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom:
- Individuell skriftlig uppgift inkluderande muntlig redovisning (3 hp) (UV) (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)
- Gruppuppgift inkluderande muntlig redovisning (4 hp) (UG) (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11)
- Skriftligt underlag inför seminarium (2 hp) (UV) (1, 2, 3, 9, 10, 11)
- Aktivt deltagande i litteraturseminarium (1 hp) (UG) (1, 2, 3, 9, 10, 11)
För betyget Godkänd krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För betyget Väl godkänd krävs dessutom att följande examinationsmoment är väl godkända:
- Individuell skriftlig uppgift inkluderande muntlig redovisning
- Skriftligt underlag inför seminarium.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bishop, P. & Williams, L. (2012). The Temporary City. Routledge, London & New York.
- Bradley, K. & Hedren, J. (red.) (2015). Green Utopianism. Perspectives, Politics and Micro-Practices, Routledge, London. Finns som e-bok.
- Burns, C. & Kahn, A. (2005). Site Matters – Design Concepts, Histories, and Strategies. Routledge, London.
- Diedrich, L. (2013). Translating Harbourscapes – Site-specific Design Approaches in Contemporary European Harbour Transformation. IGN University of Copenhagen, Fredriksberg. Finns även som pdf på adressen: http://ign.ku.dk/formidling/publikationer/ign-phd-thesis/filer/translating_harbourscapes_140120.pdf
- Oswalt, P., Overmeyer, K. & Misselwitz, P. (2013). Urban catalyst: the power of temporary use. Dom Pub, Berlin.
- Statens offentliga utredningar - Delegationen för hållbara städer (2012). Femton hinder för hållbar stadsutveckling. http://www.hallbarastader.gov.se
Referenslitteratur:
- Blundell Jones, P., Petrescu, D. & Till, J. (red.) (2005). Architecture and participation [Elektronisk resurs]. Spon Press, New York.
- Boverket (2011). PBL kunskapsbanken – Boverkets vägledning för plan- och bygglagen. Boverket.se
- Faga, B. (2006). Designing Public Consensus – The Civic Theater of Community Participation for Architects, Landscape Architects, Planners, and Urban Designers. Wiley, New Jersey.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.