Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Byggd miljö: Fysisk planering II - Hållbar stadsplanering
Engelsk benämning
Built Environment: Physical Planning II - Sustainable Planning
Kurskod
BY252C
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-10
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Byggd miljö: Fysisk planering I -Planerarens verktyg 10 hp, BY152C
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp.
Syfte
Kursen syftar till att vidareutveckla studentens färdigheter i hållbar fysisk planering, i att formulera strategier för gestaltning av urbana sammanhang samt i att kommunicera strategier för förändring. Kursen är en fördjupning med tyngdpunkt i hållbarhetsaspekter på fysisk planering och särskilt fokus på ökad förståelse av relationerna mellan människor och den byggda miljön.
Innehåll
Kursen omfattar:
- En fördjupning i den fysiska planeringens förutsättningar och processer med fokus på olika aktörers påverkansgrad
- En introduktion till teorier och begrepp som används för analys av människors relation till det hållbara urbana landskapet och människors medverkan i hållbar planering
- Grunderna i att presentera rumslig samordning av det urbana landskapet
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förståelse av stadsutvecklingsproblematik utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- visa förståelse av det urbana landskapets dynamik samt av hur planeringsstrategi påverkar kopplingen mellan fysisk miljö och människornas levnadsvillkor
- kunna redogöra för olika planeringsprocesser och planeringsinstrument och deras roll inom hållbar stadsplanering
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- formulera planeringsuppgifter utifrån ett hållbarhetsperspektiv och samtidigt förhålla sig till planförfarandet i Sverige
- visa förmåga att i tal, text och bild kunna presentera och motivera förändring utifrån hållbarhetsaspekter på fysisk planering
- tillämpa metoder för kollaborativplaneringens komplexa problemställningar
- tillämpa metoder för undersökning och gestaltning av det urbana landskapets materialitet och rumsliga samband
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritisk diskutera planeringsstrategiers inverkan på olika befolkningsgruppers och individers tillgång till samt användning av det urbana landskapets materialitet och rumsliga samband
- visa förståelse av sin egen kunskap om den hållbara staden och hållbar planering, samt visa förståelse för sin egen förmåga att uttrycka sina idéer genom beslutsunderlag
Arbetsformer
Föreläsningar, studiebesök, handledning, obligatoriskt seminarium, arbete med inlämningsuppgifter och andra självstudier.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom:
- Individuell inlämningsuppgift inkluderande muntlig redovisning (3 hp) (UV)
- Gruppuppgift som lämnas in och redovisas muntligt (4 hp) (UG)
- Aktivt deltagande i litteraturseminarium (1 hp) (UG)
- Inlämningsuppgift skriftligt underlag inför seminarium (2 hp) (UV)
För betyget Godkänd krävs att samtliga fyra examinationsmoment är godkända.
För betyget Väl godkänd krävs dessutom att följande examinationsmoment är väl godkända:
- Individuell inlämningsuppgift inkluderande muntlig redovisning
- Inlämningsuppgift skriftligt underlag inför seminarium.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Burns, C. & Kahn, A. (2005). Site Matters – Design Concepts, Histories, and Strategies. Routledge, London.
- Blundell Jones, P., Petrescu, D. & Till, J. (red.) (2005). Architecture and participation [Elektronisk resurs]. Spon Press, New York.
- Boverket (2011). PBL kunskapsbanken – Boverkets vägledning för plan- och bygglagen. Boverket.se
- Statens offentliga utredningar - Delegationen för hållbara städer (2012). Femton hinder för hållbar stadsutveckling. www.hallbarastader.gov.se
Referenslitteratur:
- Faga, B. (2006). Designing Public Consensus – The Civic Theater of Community Participation for Architects, Landscape Architects, Planners, and Urban Designers. Wiley, New Jersey.
- Hillier, J. (2007). Stretching Beyond the Horizon: a Multiplanar Theory of Spatial Planning and Governance. Ashgate, Burlington, VT.
- Mostafavi, M. & Doherty, G. (red.) (2010). Ecological urbanism. Lars Muller, Baden.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.