Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Byggd miljö: Klimatneutralt byggande och digitala verktyg
Engelsk benämning
Built Environment: Climate Adaptive Architecture and Digital Tools
Kurskod
BY217H
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2022-03-07
Fastställandedatum
2022-08-22
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Behörighetskraven inom naturkunskap uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Innehåll
Kursen syftar till att ge studenterna förståelse av de sociala, praktiska, politiska, ekonomiska och miljömässiga aspekterna av grönt byggande med användning av digitala presentations-, ritnings- och visualiseringsprogram. Genom kursen ökar studenterna sin förståelse av utformningsprinciper för hållbart och miljöanpassat byggande. Studenterna vidgar även sin kunskap om praktiska och materialmässiga överväganden för att skapa hållbara och miljöanpassade byggda miljöer.
Studenterna lär sig grundläggande principer för klimatneutral utformning av byggnader och byggd miljö tillsammans med digitala presentations-, ritnings- och visualiseringsprogram. Med utgångspunkt i en byggnad för bostadsändamål utformar studenterna ett klimatneutralt byggprojekt (nybyggnad alternativt ombyggnad).
Kursen är fokuserad runt ett gestaltningsprojekt, som genomförs som ett grupparbete. Gestaltningen baseras på boendegruppers specifika behov. Projektet leder över i ett antal utformningsprinciper för den byggda miljön som redovisas med ritningar, text och visualiseringar. Kursen tränar studenternas förmåga i arkitektonisk utformning, estetiska, etiska och tekniska överväganden. I projektkursen ingår både individuella och gruppbaserade deluppgifter för att utreda väsentliga delar i den gemensamma gruppuppgiften.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för betydelsen av klimatneutralt byggande och dess samband med delområden inom arkitektur, byggteknik och digitala verktyg
- förstå och tillämpa begrepp och termer som är grundläggande för klimatneutralt byggande
- argumentera för klimatneutralt, miljöanpassat och långsiktigt hållbart byggande med stöd av fakta och referenser
- på ett branschmässigt sätt uttrycka sina idéer och tydligt och koncist kommunicera principer för ett gemensamt gestaltningsarbete
- identifiera innovativa utformningsförslag för klimatneutralt och miljöanpassat byggande och planering av byggnader och byggd miljö
- förklara, medvetandegöra och visualisera gestaltningsidéer för byggnader och byggd miljö med hjälp av digitala verktyg
- utvärdera och argumentera för hållbara arkitektoniska bygglösningar baserade på ritningar, presentationer och visualiseringar av material från gestaltnings- och byggprocessen
- kritiskt reflektera över samspelet mellan människa, byggnader och byggd miljö, samt arkitektoniska och estetiska överväganden
Arbetsformer
• Projektarbete genomfört i grupp med redovisning i bild, ritning och text
• Individuell gestaltningsuppgift med redovisning i bild, ritning och text
• Föreläsningar
• Gruppövningar i utformning av byggnader och byggd miljö
• Handledning, i grupp och individuellt
• Studiebesök
• Självstudier i ämnesrelaterade aspekter
Bedömningsformer
• Redovisning och inlämning av projektportfölj omfattande gruppens gestaltningsprojekt (10 hp) (UV) (1, 2, 4, 5, 6, 7).
• Individuell uppgift i bild, ritning och text (3 hp) (UV) (1, 2, 4)
• Aktivt deltagande vid gruppövningar och handledningstillfällen (2 hp) (UG) (3, 8). För omexamination ges av gruppövningar och handledningstillfällen ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Redovisning och inlämning av projektportfölj omfattande gruppens gestaltningsprojekt och Individuell uppgift i bild, ritning och text är väl godkända.
Kurslitteratur
- Bainbridge, D. A. & Haggard, Kenneth L. (senaste upplagan). Passive solar architecture: heating, cooling, ventilation, daylighting, and more using natural flows. White River Junction, Vt.: Chelsea Green Publishing.
- Blanchfield, C. et al. (senaste upplagan). Climates: Architecture and the Planetary Imaginary. New York: Columbia Books on Architecture and the City.
- Gulliksson, H. & Holmgren, U. (senaste upplagan). Hållbar utveckling: livskvalitet, beteende och teknik. Lund: Studentlitteratur.
- Guzowski, M. (senaste upplagan). Towards zero-energy architecture: new solar design. London, U.K.: Laurence King Publishing.
- Hagbert, P. (senaste upplagan). Ett hållbart hem? Lund: Studentlitteratur.
- Rosman, J. & Yelistratova, A. (senaste upplagan). Vägvalen för hållbar utveckling: metoder för kommande utmaningar. Lund: Studentlitteratur.
- Strandberg, B. & Lavén, F. (senaste upplagan). Bygga hus – Illustrerad bygglära. Lund: Studentlitteratur.
- Wallhagen, M. (senaste upplagan). Environmental Assessment Tools for Neighbourhoods and Buildings in relation to Environment, Architecture, and Architects. [Elektronisk resurs]
Vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.