Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Byggd miljö: Självständigt arbete
Engelsk benämning
Built Environment: Diploma Thesis
Kurskod
BY212C
Omfattning
20 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2011-02-24
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
För behörighet krävs att minst 90 högskolepoäng inom något av programmen Arkitektur, visualisering och kommunikation eller Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering är godkända. Dessutom krävs att följande kurser inom huvudområdet är helt avklarade:
För Arkitektur, visualisering och kommunikation
- BY201C Byggd miljö: Arkitekturens grunder, 20 hp
- BY205B Byggd miljö: Arkitektur och visuell kultur, 10 hp
- BY158C Byggd miljö: Arkitektur och urban form, 15 hp (alternativt BY158B)
- BY207B Byggd miljö: Samtida arkitektur och arkitekturteori, 10 hp
- BY208B Byggd miljö: Strategisk kommunikation och stadsutveckling, 15 hp
För Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering
- BY152C Byggd miljö: Fysisk planering I, 10 hp
- BY154C Byggd miljö: Stadsutveckling, 10 hp
- BY162B Byggd miljö: Människa, vardag och planering, 10hp
- BY252C Byggd miljö: Fysisk planering II, 10 hp
- BY155C Byggd miljö: Planeringsteori och demokratiska processer, 10 hp
- BY158C Byggd miljö: Arkitektur och urban form, 15 hp (alternativt BY158B)
- BY179C Byggd miljö: Urban integration, 10 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 61-90hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupad kunskap och förståelse inom huvudområdet Byggd miljö, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, tillämpliga vetenskapliga metoder samt orientering om områdets, aktuella, forskningsfrågor. Syftet är också att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att självständigt, inom givna tidsramar, identifiera, formulera och lösa problem inom huvudområdet Byggd miljö samt sin förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Innehåll
- Introduktion till självständigt arbete
- Problemformulering och metodval
- Självständig undersökning och skriftligt arbete
- Presentation och försvar av självständigt arbete
- Opposition på andra studenters vetenskapliga arbete
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förstå och tillgodogöra sig innehåll i vetenskaplig litteratur och aktuell forskning inom huvudområdet Byggd miljö, i relation till sitt självständiga arbete
2. visa kunskap om och förståelse av strukturen i en vetenskaplig uppsats
3. visa förståelse av olika synsätt och kriterier för vetenskaplighet och dess betydelse vid identifiering av problemställningar
4. visa kunskap om olika vetenskapliga metoder och deras tillämpningar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
5. visa förmåga att självständigt söka, tolka och värdera vetenskaplig litteratur inom huvudområdet Byggd miljö
6. kunna välja och tillämpa relevanta metoder inom ett flervetenskapligt område
7. självständigt kunna analysera och värdera de resultat som framkommer i ett undersökningsarbetet
8. självständigt kunna genomföra ett vetenskapligt arbete och presentera det i seminarieform
9. visa förmåga att muntligt kunna motivera och redogöra för de slutsatser det självständiga arbetet lett till
10. kunna opponera på andra studenters vetenskapliga arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
11. kunna kritiskt reflektera över relationen mellan teori och praktik
12. visa ett kritiskt förhållningssätt till forskning inom huvudområdet Byggd miljö
Arbetsformer
Kursen genomförs huvudsakligen genom självstudier som omfattar eget arbete med ”självständiga arbete”, vilket stöds av introducerande föreläsningar och uppföljande seminarier. Närvaro vid andra kursdeltagares slutseminarier är obligatoriska. Det självständiga arbetet utförs i individuellt eller i par.
Bedömningsformer
Examinationen består av
- självständigt arbete 17 hp, (U, G, VG), (lärandemål 1 – 9 och 11-12)
- försvar av arbetet vid slutseminarium 1 hp, (U,G), (lärandemål 1 – 9 och 11-12)
- samt opposition 2 hp, (U,G), (lärandemål 10)
För betyg Godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För betyg Väl godkänt på hela kursen krävs dessutom Väl godkänt självständigt arbete (17 hp).
Kurslitteratur
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. (2017). Vetenskapsrådet, Stockholm. (http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf)
- Rienecker, L. & Stray Jörgensen, P. (2018 eller tidigare upplaga). Att skriva en bra uppsats. Liber, Stockholm.
- Thurén, T. & Leth, G. (2000). Källkritik för internet. Utgiven av Styrelsen för psykologiskt försvar. (finns i fulltext på nätet). (https://rib.msb.se/filer/pdf/27968.pdf).
- Vetenskapliga artiklar och annan litteratur väljs i samråd med handledare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.