Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Byggd miljö: Självständigt arbete
Engelsk benämning
Built Environment: Bachelor Thesis
Kurskod
BY212B
Omfattning
20 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-12-19
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Minst 90 hp varav minst 60 hp med inom huvudområdet Byggd miljö
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i kandidatexamen inom huvudområdet Byggd miljö på nivån 61-90hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förmåga att självständigt och på vetenskaplig grund tillämpa och fördjupa kunskaper inom ämnesområdet byggd miljö.
Innehåll
- Introduktion till självständigt arbete
- Problemformulering och metodval
- Självständig undersökning och skriftligt arbete
- Presentation och försvar av självständigt arbete
- Opposition av annan students självständiga arbete
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna tillgodogöra sig innehållet i vetenskaplig litteratur och information inom ämnet Byggd miljö och relatera sitt arbete till detta
- visa kunskap om och förståelse för strukturen i en vetenskaplig rapport
- visa förståelse för olika synsätt och kriterier för vetenskaplighet och dess betydelse vid identifiering av problemställningar
- visa kunskap om olika vetenskapliga metoder
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att självständigt söka, tolka och värdera vetenskaplig litteratur inom ämnet Byggd miljö
- kunna välja och tillämpa relevanta metoder inom ett tvärvetenskapligt område
- självständigt kunna analysera och värdera de resultat som framkommer i arbetet
- självständigt kunna genomföra ett vetenskapligt arbete och presentera det i seminarieform
- visa förmåga att muntligt kunna motivera och redogöra för de slutsatser det självständiga arbetet lett till
- kunna opponera på andra studenters vetenskapliga arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa ett kritiskt förhållningssätt till forskning inom området Byggd miljö
Arbetsformer
Kursen genomförs huvudsakligen genom eget arbete, men med introducerande föreläsningar och uppföljande seminarier. Närvaro vid andra kursdeltagares slutseminarier ingår. Arbetet utförs i par.
Föreläsningar ca 3 timmar, seminarier ca 5-10 timmar, handledning ca 6-8 timmar, självstudier ca 512-521 timmar.
Totalt antal timmar: 533 timmar.
Bedömningsformer
Examinationen består av självständigt arbete 17 hp, försvar av arbetet vid slutseminarium 1 hp samt opposition 2 hp.
Alla delar måste vara godkända för att få godkänt betyg.
För väl godkänt på kursen krävs dessutom väl godkänt på det självständiga arbetet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Rienecker, L. & Jorgensen, P.S. (2008). Att skriva en bra uppsats. Liber, Stockholm.
- Lindblad, I-B. (1998). Uppsatsarbete - En kreativ process, Studentlitteratur, Lund.
- Vetenskapliga artiklar och annan litteratur väljs i samråd med handledare.
Referenslitteratur:
- Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. (2002). Vetenskapsrådet, Stockholm.
- Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Studentlitteratur, Lund.
- Thurén, T. (2005). Källkritik. Liber, Stockholm.
- Thurén, T. & Leth, G. (2000). Källkritik för internet. Utgiven av Styrelsen för psykologiskt försvar, (finns i fulltext på nätet).
- Svenska Språknämnden. (2000). Svenska skrivregler. Liber, Stockholm.
- Nygren. L. Olofsson, I. & Ågren, P-O. (redaktörer). (2000). Forskning på gott och ont: en antologi om samhällsvetenskaplig forskningsetik. Institutionen för socialt arbete, Umeå.
- Wallén, G. (1996). Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Studentlitteratur, Lund.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.