Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Byggd miljö: Vetenskapsteori och metod
Engelsk benämning
Built environment: Theory of Science and Research Methods
Kurskod
BY211C
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-11-09
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
För behörighet krävs att minst 90 högskolepoäng inom något av programmen Arkitektur, visualisering och kommunikation eller Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering är godkända. Dessutom krävs att följande kurser inom huvudområdet är helt avklarade:
För Arkitektur, visualisering och kommunikation
- BY201C Byggd miljö: Arkitekturens grunder, 20 hp
- BY205B Byggd miljö: Arkitektur och visuell kultur, 10 hp
- BY158C Byggd miljö: Arkitektur och urban form, 15 hp (alternativt BY158B)
- BY207B Byggd miljö: Samtida arkitektur och arkitekturteori, 10 hp
- BY208B Byggd miljö: Strategisk kommunikation och stadsutveckling, 15 hp
För Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering
- BY152C Byggd miljö: Fysisk planering I, 10 hp
- BY154C Byggd miljö: Stadsutveckling, 10 hp
- BY162B Byggd miljö: Människa, vardag och planering, 10hp
- BY252C Byggd miljö: Fysisk planering II, 10 hp
- BY155C Byggd miljö: Planeringsteori och demokratiska processer, 10 hp
- BY158C Byggd miljö: Arkitektur och urban form, 15 hp (alternativt BY158B)
- BY179C Byggd miljö: Urban integration, 10 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 61-90 hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska få en fördjupad förståelse av relationen mellan teori och praktik och därmed utveckla sitt akademiska skrivande. Syftet är också till att studenten ska utveckla en grundläggande förståelse av olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter och relatera dem till metodologi.
Innehåll
- Introduktion till olika vetenskapliga traditioner
- Fördjupande metodologi
- Relationen teori och praktik inom forskning inom planering och arkitektur
- Akademiskt skrivande
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs visa kunskap om och förståelse av
1. grundläggande vetenskapsteoretiska utgångspunkter relevanta för byggd miljö
2. olika forskningsmetoders tillämpningar och begränsningar
3. forskningsetik
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter avslutad kurs visa förmåga att
4. utveckla och analysera olika vetenskapliga resonemang och metodiska ansatser
5. kunna välja metod i relation till problemställning
6. vetenskapligt uttrycka sig skriftligt och muntligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter avslutad kurs visa förmåga att
7. reflektera över relationen mellan teori och praktik
8. reflektera över forskningsetiska frågor
Arbetsformer
Kursen omfattar föreläsningar, övningar och seminarium. Övningarna innehåller moment med både individuellt arbete och grupparbete.
Bedömningsformer
Examinationen består av aktivt deltagande vid seminarier (4 hp) samt individuella skriftliga uppgifter (6 hp).
- Övningsseminarium 1, 0,5 hp (betygsskala UG) (lärandemål 1,2,4,5,6)
- Övningsseminarium 2, 0,5 hp (betygsskala UG) (lärandemål 1,2,4,5,6)
- Övningsseminarium 3, 0,5 hp (betygsskala UG) (lärandemål 1,2,3,4,5,6,7)
- Övningsseminarium 4, 0,5 hp (betygsskala UG) (lärandemål 1,2,3,4,5,6,7)
- Redovisningsseminarium 1, 1 hp (betygsskala UG) (lärandemål 1,2,4,5,6)
- Redovisningsseminarium 2, 1 hp (betygsskala UG) (lärandemål 1,2,3,4,5,6,7)
- Individuell uppgift 1, 3 hp (betygsskala UV) (lärandemål 1,2,4,5,6)
- Individuell uppgift 2, 3 hp (betygsskala UV) (lärandemål 1,2,3,4,5,6,7)
Seminarierna omfattar 4 hp och individuella skriftliga uppgifter 6 hp. Alla delar måste vara godkända för att få godkänt betyg. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänt på alla individuella skriftliga uppgifter.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (2nd ed.). Sage,Thousand Oaks.
- Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Patel, R. & Davidson, B. (2014). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur AB, Lund.
- Rienecker, L. & Stray Jörgensen, P. (2014). Att skriva en bra uppsats. Liber, Stockholm.
- Ward, K. (2013). Researching the City, Sage Publications.
- Yin, R. K. (2007). Fallstudier: design och genomförande. Liber, Stockholm.
Referenslitteratur:
- Edling, C. & Hedström, P. (2003). Kvantitativa metoder: grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare. Studentlitteratur, Lund.
- Edman, J. (2001). Stadsplanering som professionellt verksamhetsfält. Uppsala universitet, Uppsala.
- Goat, L. & Wang, D. (2002). Architectural Research Methods. John Wiley and Sons, Hoboken.
- Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Studentlitteratur, Lund.
- Ramirez, J. (1995). Design och designteori. Nordplan 1995:3.
- Tashakkori, A. (2008). Foundations of Mixed Methods Research Integrating Quantitative and Qualitative Approaches in the Social and Behavioral Sciences. Sage, Thousand Oaks.
- Thurén, T. (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. Liber, Stockholm.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.