Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Benämning

Byggd miljö: Strategisk kommunikation och stadsutveckling

Engelsk benämning

Built Environment: Strategic Communication and Urban Development

Kurskod

BY208B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2011-02-24

Fastställandedatum

2022-05-09

Gäller från

2023-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkända kurser:
BY158B Byggd miljö: Den attraktiva staden, 15 hp eller BY158C Byggd miljö: Arkitektur och urban form, 15 hp
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Byggd miljö

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 31-60 hp.

Syfte

Kursen ger en introduktion i strategisk kommunikation. Studenten utvecklar sin förmåga i att kommunicera en stadsbyggnadsfråga till olika målgrupper och fördjupar därigenom sina kunskaper om arkitektur och stadsutveckling. Studenten vidareutvecklar dessutom färdigheter i presentationsteknik samt olika visualiseringstekniker.
Kursen syftar också till att studenten ska förena och fördjupa kunskaper från tidigare kurser och sätta dessa i relation till större sammanhang. Studenten ska dessutom utveckla sin förmåga till självständigt arbete i grupp.

Innehåll

Studenten introduceras till ämnet strategisk kommunikation genom att studera hur stadsutveckling och områdesförnyelse kan förstås ur ett kommunikationsteoretiskt perspektiv. Därutöver fördjupar sig studenten i ett aktuellt stadsutvecklingsprojekt, analyserar dess kommunikationsarbete samt upprättar en egen kommunikationsplan. Det kommunikationsteoretiska perspektivet redovisas i form av ett individuellt paper. Analysen och kommunikationsplanen arbetas fram i grupp och redovisas i form av en rapport och en poster. I arbetet med postern tränas studenten i att visuellt kommunicera en kommunikationsstrategi i utställningsformat.
Kursen behandlar kommunikationsfrågor ur ett brett samhälleligt perspektiv och berör såväl platsmarknadsföringsprocesser som medborgardialog, där dessa studeras utifrån olika aktörer och hur olika kommunikationsmetoder inkluderar respektive exkluderar olika grupper.
Kursen behandlar:
  • strategisk kommunikation
  • arkitektur och stadsutveckling
  • platsmarknadsföring
  • medborgardeltagande

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för grundläggande begrepp inom strategisk kommunikation och med hjälp av dessa analysera ett givet stadsutvecklingsprojekt
  • redogöra för de olika sätt som stadsutvecklingsprojekt kommuniceras i samhället samt aktörerna bakom
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • göra en projektbeskrivning för en händelse som kommunicerar ett stadsbyggnadsprojekt i stadsrummet
  • självständigt organisera information och kommunicera den i rapport- och utställningsformat
  • självständigt granska och kritiskt reflektera över lämpliga verktyg för kommunikation i relation till olika målgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • kritiskt reflektera över vilka målgrupper som kan anses berörda av ett stadsutvecklingsprojekt och hur en given kommunikationsplan förhåller sig till dessa

Arbetsformer

Kursen är projektorienterad. Rapportarbetet stöds av föreläsningar, textseminarium och löpande handledning samt studiebesök, seminarier och redovisningar som är obligatoriska moment ca. 20 timmar.

Bedömningsformer

För betyget Godkänd krävs godkänd rapport (6 hp), godkänt individuellt paper (4 hp), aktiv närvaro på seminarium (1 hp) och godkänd poster (4 hp).
För betyget Väl godkänd krävs dessutom att rapport, paper och poster är väl godkända.

Kurslitteratur

Studenten ska själv, i samråd med samt med godkännande från examinator, välja artiklar som är relevanta för studentens arbeten inom kursen. Studentens val ska göras dels från
- var och en av skrifterna i kurslitteraturlistan nedan, dels
- bland övrig relevant litteratur
Kurslitteratur
  • Blundell, P. J., Till, J. & Petrescu, D. (2005). Architecture and Participation. Spon Press, Oxford.
  • Chaplin, S. & Stara, A. (red) (2009). Curating Architecture and the City. Routledge, London.
  • Graham, B. & Cook, S. (2010). Rethinking Curating - Art after New Media. MIT Press, Cambridge.
  • Obrist, H.- U. & Tiravanija, R. (2010). Rirkrit Tiravanija/Hans Ulrich Obrist – The Conversation Series 20. Buchhandlung Walther König, Berlin.
Referensverk
  • Alter Bahnhof Video Walk. Janet Cardiff på Documenta 2013. (http://www.youtube.com/watch?v=sOkQE7m31Pw)
  • Tiravanija, R. Cook book – Just smile and Don’t Talk. Rikrit Tiravanija. Boken är en del av en utställning på Kunsthalle Bielefeld 11/7-10/10 2010.
Referenslitteratur
  • Ek, R. & Hultman, J. (senaste uppl.). Plats som produkt. Studentlitteratur, Lund.
  • Falkheimer, J. & Heide, M. (2007). Strategisk kommunikation. Studentlitteratur, Lund.
  • Johansson, K., Lundeberg, P. & Rydberg, R. (2006). Grafisk kokbok 3.0. Bokförlaget Arena, Malmö.
  • Kennedy, L. red. (2005). Remaking Birmingham: The Visual Culture of Urban Regeneration. Taylor & Francis e-Library.
  • Larsson, L. (2008). Tillämpad kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur, Lund.
  • Palm, L. (2006). Kommunikationsplanering. En handbok på vetenskaplig grund. Studentlitteratur, Lund.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.