Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Byggd miljö: Strategisk kommunikation och stadsutveckling
Engelsk benämning
Built environment: Strategic communication and Urban Development
Kurskod
BY208B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-01-25
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Godkända kurser:
- BY158B Byggd miljö: Den attraktiva staden, 15hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 31-60 hp.
Syfte
Kursen ger en introduktion i strategisk kommunikation. Studenten utvecklar sin förmåga i att kommunicera en stadsbyggnadsfråga till olika målgrupper och fördjupar därigenom sina kunskaper om arkitektur och stadsutveckling. Studenten vidareutvecklar dessutom färdigheter i presentationsteknik samt olika visualiseringstekniker.
Kursen syftar också till att studenten ska förena och fördjupa kunskaper från tidigare kurser och sätta dessa i relation till större sammanhang. Studenten ska dessutom utveckla sin förmåga till självständigt arbete i grupp.
Innehåll
Studenten introduceras till ämnet strategisk kommunikation genom att studera hur stadsutveckling och områdesförnyelse kan förstås ur ett kommunikationsteoretiskt perspektiv. Därutöver fördjupar sig studenten i ett aktuellt stadsutvecklingsprojekt, analyserar dess kommunikationsarbete samt upprättar en egen kommunikationsplan. Det kommunikationsteoretiska perspektivet redovisas i form av ett individuellt paper. Analysen och kommunikationsplanen arbetas fram i grupp och redovisas i form av en rapport och en poster. I arbetet med postern tränas studenten i att visuellt kommunicera en kommunikationsstrategi i utställningsformat.
Kursen behandlar kommunikationsfrågor ur ett brett samhälleligt perspektiv och berör såväl platsmarknadsföringsprocesser som medborgardialog, där dessa studeras utifrån olika aktörer och hur olika kommunikationsmetoder inkluderar respektive exkluderar olika grupper.
Kursen behandlar:
- strategisk kommunikation
- arkitektur och stadsutveckling
- platsmarknadsföring
- medborgardeltagande
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp inom strategisk kommunikation och med hjälp av dessa analysera ett givet stadsutvecklingsprojekt
- redogöra för de olika sätt som stadsutvecklingsprojekt kommuniceras i samhället samt aktörerna bakom
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- upprätta en kommunikationsplan som ett led i en förändringsprocess i stadsbyggnadssammanhang
- självständigt organisera information och kommunicera den i rapport- och utställningsformat
- självständigt granska och kritiskt reflektera över lämpliga verktyg för kommunikation i relation till olika målgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över vilka målgrupper som kan anses berörda av ett stadsutvecklingsprojekt och hur en given kommunikationsplan förhåller sig till dessa
Arbetsformer
Kursen är projektorienterad. Rapportarbetet stöds av föreläsningar, textseminarium och löpande handledning. Studiebesök, seminarier och redovisningar är obligatoriska moment.
Kursen omfattar:
Föreläsningar ca 25 timmar, seminarier ca 8 timmar, studiebesök ca 12 timmar, handledning i grupp ca 4 timmar, redovisning ca 8 timmar samt självstudietid ca 340 timmar.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs godkänd rapport (6 hp), godkänt individuellt paper (4 hp), aktiv närvaro på seminarium (1 hp) och godkänd poster (4 hp).
För betyget Väl godkänd krävs dessutom att rapport, paper och poster är väl godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
- Ek, R. & Hultman, J. (senaste uppl.). Plats som produkt. Studentlitteratur, Lund.
- Blundell, P. J., Till, J. & Petrescu, D. (2005). Architecture and Participation. Spon Press, Oxford.
- Falkheimer, J. & Heide, M. (2007). Strategisk kommunikation. Studentlitteratur, Lund.
- Larsson, L. (2008). Tillämpad kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur, Lund.
- Palm, L. (2006). Kommunikationsplanering. En handbok på vetenskaplig grund. Studentlitteratur, Lund.
- Kennedy, L. red. (2005). Remaking Birmingham: The Visual Culture of Urban Regeneration. Taylor & Francis e-Library.
Referenslitteratur
- Johansson, K., Lundeberg, P. & Rydberg, R. (2006). Grafisk kokbok 3.0. Bokförlaget Arena, Malmö.
- Muller-Brockmann, J. (2009). Grid Systems in Graphic Design. Niggli Verlag, Sulgen.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.