Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2012-01-16

Kursplan med gällandedatum 2012-01-16

Benämning

Byggd miljö: Strategisk kommunikation och stadsutveckling

Engelsk benämning

Built environment: Strategic communication and Urban Development

Kurskod

BY208B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2012-01-25

Gäller från

2012-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkända kurser:
  • BY158B Byggd miljö: Den attraktiva staden, 15hp
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Byggd miljö

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 31-60 hp.

Syfte

Kursen ger en introduktion i strategisk kommunikation. Studenten utvecklar sin förmåga i att kommunicera en stadsbyggnadsfråga till olika målgrupper och fördjupar därigenom sina kunskaper om arkitektur och stadsutveckling. Studenten vidareutvecklar dessutom färdigheter i presentationsteknik samt olika visualiseringstekniker.
Kursen syftar också till att studenten ska förena och fördjupa kunskaper från tidigare kurser och sätta dessa i relation till större sammanhang. Studenten ska dessutom utveckla sin förmåga till självständigt arbete i grupp.

Innehåll

Studenten introduceras till ämnet strategisk kommunikation genom att studera hur stadsutveckling och områdesförnyelse kan förstås ur ett kommunikationsteoretiskt perspektiv. Därutöver fördjupar sig studenten i ett aktuellt stadsutvecklingsprojekt, analyserar dess kommunikationsarbete samt upprättar en egen kommunikationsplan. Det kommunikationsteoretiska perspektivet redovisas i form av ett individuellt paper. Analysen och kommunikationsplanen arbetas fram i grupp och redovisas i form av en rapport och en poster. I arbetet med postern tränas studenten i att visuellt kommunicera en kommunikationsstrategi i utställningsformat.
Kursen behandlar kommunikationsfrågor ur ett brett samhälleligt perspektiv och berör såväl platsmarknadsföringsprocesser som medborgardialog, där dessa studeras utifrån olika aktörer och hur olika kommunikationsmetoder inkluderar respektive exkluderar olika grupper.
Kursen behandlar:
  • strategisk kommunikation
  • arkitektur och stadsutveckling
  • platsmarknadsföring
  • medborgardeltagande

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för grundläggande begrepp inom strategisk kommunikation och med hjälp av dessa analysera ett givet stadsutvecklingsprojekt
  • redogöra för de olika sätt som stadsutvecklingsprojekt kommuniceras i samhället samt aktörerna bakom
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • upprätta en kommunikationsplan som ett led i en förändringsprocess i stadsbyggnadssammanhang
  • självständigt organisera information och kommunicera den i rapport- och utställningsformat
  • självständigt granska och kritiskt reflektera över lämpliga verktyg för kommunikation i relation till olika målgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • kritiskt reflektera över vilka målgrupper som kan anses berörda av ett stadsutvecklingsprojekt och hur en given kommunikationsplan förhåller sig till dessa

Arbetsformer

Kursen är projektorienterad. Rapportarbetet stöds av föreläsningar, textseminarium och löpande handledning. Studiebesök, seminarier och redovisningar är obligatoriska moment.
Kursen omfattar:
Föreläsningar ca 25 timmar, seminarier ca 8 timmar, studiebesök ca 12 timmar, handledning i grupp ca 4 timmar, redovisning ca 8 timmar samt självstudietid ca 340 timmar.

Bedömningsformer

För betyget Godkänd krävs godkänd rapport (6 hp), godkänt individuellt paper (4 hp), aktiv närvaro på seminarium (1 hp) och godkänd poster (4 hp).
För betyget Väl godkänd krävs dessutom att rapport, paper och poster är väl godkända.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur
  • Ek, R. & Hultman, J. (senaste uppl.). Plats som produkt. Studentlitteratur, Lund.
  • Blundell, P. J., Till, J. & Petrescu, D. (2005). Architecture and Participation. Spon Press, Oxford.
  • Falkheimer, J. & Heide, M. (2007). Strategisk kommunikation. Studentlitteratur, Lund.
  • Larsson, L. (2008). Tillämpad kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur, Lund.
  • Palm, L. (2006). Kommunikationsplanering. En handbok på vetenskaplig grund. Studentlitteratur, Lund.
  • Kennedy, L. red. (2005). Remaking Birmingham: The Visual Culture of Urban Regeneration. Taylor & Francis e-Library.
Referenslitteratur
  • Johansson, K., Lundeberg, P. & Rydberg, R. (2006). Grafisk kokbok 3.0. Bokförlaget Arena, Malmö.
  • Muller-Brockmann, J. (2009). Grid Systems in Graphic Design. Niggli Verlag, Sulgen.

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.