Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Kommunikationspraktiker
Engelsk benämning
Modes of communication
Kurskod
BY204C
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-02-26
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A . Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i programmet Arkitektur, visualisering & kommunikation.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla dels grundläggande teoretiska kunskaper om kommunikations- och samtalsprocesser dels förmåga att använda samtals- och intervjuteknik i sin framtida yrkesutövning.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla dels förmåga att kommunicera vid muntliga presentationer dels grundläggande kunskaper om hur icke-verbala signaler tillsammans med struktur, språk, argumentation samt visualiseringar påverkar lyssnarnas möjligheter att ta till sig ett budskap.
Innehåll
Kursen omfattar:
Kommunikation och samtalsmetodik
Med utgångspunkt i övningar får den studerande reflektera över samt träna sin förmåga att utveckla visuell kommunikation och samtal samt skapa förutsättningar för öppen, kreativ och konstruktiv dialog. I uppföljande analys av samtalsprocessen tränas studenten i att ge och ta konstruktiv återkoppling som ett led i den professionella utvecklingen. I inlämningsuppgift och workshops kopplas konkreta fall till teoribildning inom kommunikation, kvalitativ metod, samt organisering och ledning. Med utgångspunkt i litteraturen får studenten kartlägga samband för effektiv kommunikation generellt samt belysa regler och mönster för professionella samtal i grupp och i möten människor emellan.
Muntlig framställning
Med utgångspunkt i muntliga framställningsövningar tränas studenten i att ge och ta konstruktiv återkoppling, hantera stressreaktioner samt pröva olika icke-verbala uttrycksmöjligheter. Studenten får analysera målgrupper och kontext samt planera och strukturera presentationer och information med utgångspunkt i ett lyssnarcentrerat perspektiv. I workshops och föreläsningar behandlas teori inom muntlig framställning, pedagogiska lärandemodeller och retorik samt visuell kommunikation och visuell retorik. Litteraturläsning och förberedelser inför workshops sker individuellt och i lärgrupper.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa
1. kunskap om olika modeller för hur man kan strukturera och illustrera innehållet i en presentation
2. kunskap om och förmåga att urskilja olika icke-verbala kommunikationsmönster vid muntliga presentationssituationer
3. kunskap om olika teoretiska perspektiv på kommunikationsprocessen
4. förståelse av olika möjliga former för kommunikation i en framtida yrkesroll
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
5. visa färdighet i att utarbeta och framställa en presentation med utgångspunkt från ett antal grundläggande retoriska principer
6. visa förmåga att kritiskt diskutera icke-verbala kommunikationsmönsters funktion i relation till lyssnarnas upplevelse av ett budskap
7. visa förmåga att tillämpa konstruktiva sätt att ge och ta emot feedback i syfte att utveckla verbal och icke-verbal kommunikation
8. visa förmåga att redogöra för hur struktur och kommunikationsmönster vid muntlig framställning, ur ett lyssnarcentrerat perspektiv, kan underlätta lyssnarens motivation, uppmärksamhet, informationsbearbetning, minne och lärande
9. kunna planera, strukturera, genomföra och leda yrkesrelaterade samtal, med olika målsättning och med olika målgrupper
10. kunna analysera och reflektera över olika verbala och icke-verbala kommunikationsmönster i samtal
11. visa färdighet i aktivt lyssnande
12. visa förmåga att använda visualiseringar som redskap för samtal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
13. förhålla sig medvetet och kritiskt till olika sätt att kommunicera samt möjliga konsekvenser av dem
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar, och workshops. Totalt är cirka 25 timmar obligatoriska. Därutöver tillkommer självstudier.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom
- Workshops i kommunikation och samtalsmetodik (4 hp) (betygsskala U, G) (lärandemål 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13)
- Individuell inlämningsuppgift i kommunikation och samtalmetodk (1 hp) (betygsskala U, G) (lärandemål 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13)
- Workshops i muntlig framställning (4 hp) (betygsskala U, G) (lärandemål 1, 2, 4, 5, 8, 12, 13)
- Individuell inlämningsuppgift i muntlig framställning (1 hp) (betygsskala U, G) (lärandemål 1, 2, 4, 5, 8, 12, 13)
För godkänt på hela kursen krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hela kursen
- Andersson, R. (2009). Vår tids rädsla för allvar. Studio 24 Distribution, Stockholm.
- Andersson, R., Boman, K. & Borbás, I. (red.) (1997). Lyckad nedfrysning av herr Moro. 3. uppl. Ordfront, Stockholm.
- Jansson, A. (2009). Kommunikation. Liber, Malmö.
- Johannesson, K. (2014). Tala väl: 10 lektioner i praktisk retorik. Norstedts, Stockholm.
- Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. (2007). Kommunikation. Samspel mellan människor. Studentlitteratur, Lund.
- Renberg, B. ”Mördande presentationer”. Retorikmagasinet nr 27, 2005. (artikel) http://www.retorikforlaget.se/rmartiklar/moerdande-spresentationer.
- Sturken, M. & Cartwright, L. (2009). Practices of Looking, An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press, Oxford.
- Övrigt utdelat material.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.