Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Kursplan med gällandedatum 2015-08-31

Benämning

Byggd miljö: Arkitekturens grunder

Engelsk benämning

Built Environment:The Fundamentals of Architecture

Kurskod

BY201C

Omfattning

20 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2014-12-10

Gäller från

2015-08-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6A/A6a.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Byggd miljö

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp.

Syfte

Kursen introducerar grundläggande arkitektoniska frågor och syftet är att studenten ska utveckla färdigheter att analysera och gestalta arkitektur i bild, ritningar, modell och text. Kursen behandlar arkitekturens villkor och uttrycksformer i relation till sociala frågor utifrån såväl ett historiskt som samtida perspektiv.

Innehåll

Kursen omfattar huvudsakligen en gestaltande uppgift, en liten bostad med tillhörande tomt, där studenten utvecklar förståelse av typiska arkitektoniska frågeställningar och lär sig ämnets arbetstekniker. Genom en serie avgränsade övningar förmedlas de olika moment som ingår i en arkitektonisk gestaltningsprocess. Studenten utvecklar därigenom kunskaper och förmågor gällande arkitektur. Gestaltningsuppgiftens skapandeprocess förankras kunskapsmässigt i arkitekturens teori och historia genom föreläsningar, förebildsanalyser, textstudier och eget skrivande. Kursen omfattar dessutom en workshop.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • visa grundläggande förståelse av arkitektoniska frågeställningar och arkitektoniska boendekvaliteter vid byggnadsgestaltning (1)
  • visa grundläggande kunskap om och förståelse av en enkel byggnads arkitektoniska och tekniska element och deras inbördes relationer (2)
  • redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom ämnet arkitektur och med hjälp av dessa beskriva och analysera arkitektur och byggd miljö (3)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • rita en enkel bostad med utgångspunkt i ett givet sammanhang (4)
  • skapa och sammanställa ett grafiskt material bestående av ritningar, bilder och text som förmedlar arkitektoniska idéer och kvaliteter (5)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • värdera och argumentera för arkitektoniska lösningar med underlag i gestaltningsprocessens representationsformer och material (6)
  • kritiskt reflektera över relationen mellan människa, arkitektur och byggd miljö (7)

Arbetsformer

Kursen är i huvudsak projektorienterad och med löpande handledning. Studenterna är indelade i lärgrupper där de får och ger regelbunden återkoppling. Muntliga redovisningar och seminarium omfattande cirka 30 timmar är obligatoriska moment.
Kursen omfattar:
  • Föreläsningar
  • Workshop
  • Handledning
  • Obligatoriska seminarier
  • Obligatoriska redovisningar
  • Övningar och andra självstudier

Bedömningsformer

Formerna för att bedöma studenternas prestationer:
För betyget Godkänd krävs godkänt bostadsförslag (12 hp) (UV) (1, 2, 4, 5, 6), workshop (2 hp) (UG) (5, 6) samt aktiv närvaro på seminarier och godkända papers (6 hp) (UG) (3, 7).
För betyget Väl godkänd krävs väl godkänt bostadsförslag (12 hp).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslittertur
  • Björk, C. & Kallstenius, P. (2003). Så byggdes husen 1880-2000. Formas, Stockholm.
  • Bodin, A., Hidemark, J. & Stintzing, M. (2010). Arkitektens handbok. Addera förlag, Stockholm.
  • Davies, C. (2011). Thinking About Architecture. An Introduction to Architectural Theory. Laurence King Publishing. London
  • Habraken, N.J. (2005). Palladios Children. Taylor & Francis, London.
  • Hertzberger, H. (2009). Lessons for Students in Architecture. 010 Publishers, Rotterdam.
  • Robbins, E. (1997). The Social Uses of Drawing. Why Architects Draw. The MIT Press, Cambridge.
  • Projekteringsmetodik. Malmö högskola, Kultur och samhälle. (kompendium)
  • Ritteknik. Malmö högskola, Kultur och samhälle. (kompendium)
Referenslitteratur:
  • Ahlstrand, J. T. (1993). Arkitekturtermer. Studentlitteratur, Lund.
  • Lindvall, J. & Myrman, A-K. (2001). Vardagens arkitektur. Bäckströms förlag, Stockholm.
  • Trachtenberg, M. & Hyman, I. (2002). Architecture from Prehistory to Postmodernity. Prentice Hall, Harlow.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.