Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Byggd miljö: Strategisk planering, kommunal översiktlig planering
Engelsk benämning
Built Environment: Strategic Planning, Municipal Comprehensive Planning
Kurskod
BY190C
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2018-04-13
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Minst 90 hp inom programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp, varav minst 75 hp i avslutade kurser inom huvudområdet Byggd miljö.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivån 61-90 hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om strategisk, kommunal översiktlig planering. Med utgångspunkt i tidigare teoretiska studier i fysisk planering och planeringsteori ska studenterna utforma ett konkret planförslag av strategisk betydelse för kommunal planering.
Genom kursen utvecklar studenten fördjupad förståelse av översiktsplanen som planeringsinstrument och planeringsprocessens komplexitet. Vidare utvecklar studenten en fördjupad kunskap om samtida urbana frågeställningar på strategisk nivå.
Innehåll
Kursen omfattar:
- Översiktsplanen som planeringsinstrument och relation till övriga planinstrument
- Olika planeringsorgan (stat-kommun-regionplaneorgan) och relationen mellan dem
- Olika planeringsstrategiska inriktningar
- Tillämpning av lämpliga metoder för inventering, analys, utarbetande och presentation av text, bild och kartmaterial av en formell översiktsplan
- Akademiskt skrivande och presentationsteknik
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för behovet av strategisk planering
2. redogöra för olika institutionella roller i planprocessen
3. inhämta, sammanställa och analysera relevanta fakta avseende översiktlig planering
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
4. med hjälp av teoretiskt förankrade begrepp reflektera över effekter av olika strategiska ställningstaganden i kommunala översiktsplaner
5. presentera relevanta fakta för den översiktliga planeringen både muntligen, skriftligen samt i karta och bild
6. utarbeta och presentera ett planförslag
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
7. kritiskt och reflekterande diskutera och argumentera för olika strategiska planeringsprocesser och hur dessa återverkar på samhället utifrån krav och förväntningar om social-, ekonomisk- och miljömässigt hållbarhet
Arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar, litteraturseminarier, workshops, eget arbete, projektarbete, och skriftlig redovisning. Litteraturseminarier och redovisningsseminarier är obligatoriska.
Bedömningsformer
Examination sker genom:
Individuell skriftlig uppgift, 3 hp, (UV) (examinerar lärandemål 1, 4, 7)
Litteraturseminarier, 2 hp, (UG) (examinerar lärandemål 2, 4)
Gruppuppgift: Projektarbete, 5 hp, (UV) (examinerande lärandemål 3, 5, 6, 7)
För betyget Godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på den individuella skriftliga uppgiften samt projektarbetet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur och övriga läromedel:
- Healey, P. (2007). Urban complexity and spatial strategies: Towards a relational planning for our times. Routledge, London. E-bok.
- Johansson, M. (2009). Etik i stadsplanering (1. uppl. ed.). Studentlitteratur, Lund.
- Oosterlynck, S., Van den Broeck, J., Albrechts, L. , Moulaert, F. & Verhetsel, A. (2011). Strategic spatial projects: Catalysts for change. Routledge, London. E-bok.
- Flyvbjerg, B (2001). Rationality and power.
- Övningsmaterial och artiklar tillkommer. Tillhandahålles.
Referenslitteratur:
- Bergström, B. (2009 eller senare upplagan). Effektiv visuell kommunikation. Carlsson, Stockholm. ISBN 9789173312387.
- Harrie, L. (red.). (2013). Geografisk informationsbehandling: teori, metoder och tillämpningar. 6., [rev.] uppl. Studentlitteratur, Lund.
- Körner, S. & Wahlgren, L. (senaste upplagan). Statistiska metoder. Studentlitteratur, Lund.
- Mattsson, N. & Hagander, C-G. (senaste upplagan). PBL 2010: en handbok om nya PBL och samhällsbyggande. Svensk Byggtjänst
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.