Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Byggd miljö: Urban integration
Engelsk benämning
Built Environment: Urban Integration
Kurskod
BY179C
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-06-19
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
- BY152D Byggd miljö: Fysisk planering I, 10 hp
- BY154D Byggd miljö: Stadsutveckling, 10 hp
- BY162D Byggd miljö: Människa, vardag och planering, 10hp
- BY155C Byggd miljö: Planeringsteori och demokratiska processer, 10 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang, segregation och människors skilda levnadsvillkor. Syftet är också att studenten ska utveckla sitt förhållningssätt till problem och möjligheter. Dessutom är syftet att studenten ska utveckla sin förmåga att analysera och värdera problem och möjligheter.
Innehåll
Kursen behandlar
- Ekonomins urbana integration
- Urban integration av välfärdsregimer
- Segregation: Samhällets urbana gränser
- Planeringens betydelse för segregation och den urbana integrationen
- Kategorisering av mångfald
- Internationella jämförelser
- Kunskapernas betydelse för integrationen av det urbana
- Forskningsetik och människosyn
- Forskningsmetodik
- En praktisk undersökning av det urbanas sociala sammanhang
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs visa kunskap om och förståelse av
1. integrationen av det urbanas sociala sammanhang
2. metoder för att inhämta och analysera information om det urbanas sociala sammanhang och människors levnadsvillkor
3. segregation och människors skilda levnadsvillkor utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
4. urbanas sociala sammanhang utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter avslutad kurs visa förmåga att
5. planera, genomföra och analysera en praktisk undersökning om det urbanas sociala sammanhang
6. kritiskt reflektera och problematisera om det urbanas sociala sammanhang i förhållande till planeringens praktik
7. värdera och kritiskt diskutera information om problem respektive möjligheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter avslutad kurs visa förmåga att
8. kritiskt reflektera över sin egen kunskapsprocess
9. värdera information om problem respektive möjligheter
Arbetsformer
- Lektioner och föreläsningar
- Obligatoriska seminarier (ca 12 timmar)
- Gruppvisa undersökningar av det urbanas sociala sammanhang
- Handledning
- Självstudier
Bedömningsformer
- Individuell uppgift: studenterna ska skriva en kritik av vald kurslitteratur och motivera sina bedömningar (2 hp) (UV) (lärandemål 1-9).
- Gruppuppgift inklusive aktivt deltagande vid seminarium för muntlig presentation och diskussion: planering, genomförande och analys av en undersökning av det urbanas sociala sammanhang (4 hp) (UG) (lärandemål 1-9).
- Individuell skriftlig rapport: bygger på undersökning och kurslitteratur (4 hp) (UV) (lärandemål 1-9).
För betyget Godkänd krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att Individuell uppgift (2 hp) och Individuell skriftlig rapport (4 hp) är väl godkända
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Börtz, T. (2007). Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Leopard, Stockholm. ISBN:978-91-7343-160-6.
- Dannestam, T. (2009). Stadspolitik i Malmö. Politikens meningsskapande och materialitet. Lunds universitet, Lund.
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Levitas, R. (2005). The inclusive society? Social exclusion and New Labour. Macmillan, Basingstoke.
- Massey, D. (2007). World City. Polity Press, Cornwall.
- Sernhede, O. (2007). AlieNation is My Nation. Ordfront, Stockholm.
- Stigendal, M. (2002). Den gode socialvetenskaparen. Vetenskapsteori i vardande. Studentlitteratur, Lund.
- Stigendal, M. (2007). Allt som inte flyter. Fosies potentialer – Malmös problem. Malmö: MAPIUS 1/Malmö högskolas publikationer i urbana studier.
- Wacquant, L. (2008). Urban outcasts: a comparative sociology of advanced marginality. Polity press, Cambridge.
Referenslitteratur (tillgänglig elektroniskt)
- EU-kommissionen (2011). Cities of Tomorrow.
- Grander, M. & Stigendal, M. (2012). Integration och social sammanhållning.
- Stigendal, M. (2011). Malmö - de två kunskapsstäderna.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.