Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Urban integration
Engelsk benämning
Urban Integration
Kurskod
BY179B
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-03-08
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 5: Matematik B och Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang och människors skilda levnadsvillkor. Syftet är också att studenten ska utveckla sitt förhållningssätt till olika samhällsgruppers problem och möjligheter. Dessutom är syftet att studenten ska utveckla sin förmåga att själv ta reda på vad som är problem respektive möjligheter.
Innehåll
Kursen behandlar:
- Vad är integration?
- Ekonomins urbana integration
- Urban integration av välfärdsregimer
- Segregation: Samhällets urbana gränser
- Segregation och fysisk planering
- Kategorisering av mångfald
- Internationella jämförelser
- Kunskapernas betydelse för integrationen av det urbana
- Forskningsetik och människosyn
- Intervjuundersökning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang
- visa kunskap om metoder för att inhämta och analysera information om det urbanas sociala sammanhang och människors levnadsvillkor
- visa kunskap om segregation och människors skilda levnadsvillkor utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
- visa kunskap om det urbanas sociala sammanhang utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- planera, genomföra och analysera en intervjuundersökning om det urbanas sociala sammanhang
- kritiskt reflektera och problematisera om det urbanas sociala sammanhang
- värdera och kritiskt diskutera information om problem respektive möjligheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kristiskt reflektera över sin egen kunskapsprocess
- värdera information om problem respektive möjligheter
Arbetsformer
- Lektioner och föreläsningar
- Obligatoriska seminarier (ca 12 timmar)
- Intervjuundersökning
- Handledning
- Självstudier
Bedömningsformer
Individuell uppgift där studenterna ska skriva en kritik av vald kurslitteratur och motivera sina bedömningar (2 hp) (UG).
Planering, genomförande och analys av en intervjuundersökning (4 hp) (UG).
Individuell skriftlig rapport som bygger på intervjuundersökning och kurslitteratur (4 hp) (UV).
För betyget Godkänd krävs att samtliga moment är godkända.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att momenten Individuell uppgift (2 hp) och Individuell skriftlig rapport (4 hp) är väl godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Börtz, T. (2007). Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Leopard, Stockholm. ISBN:978-91-7343-160-6.
- Dannestam, T. (2009). Stadspolitik i Malmö. Politikens meningsskapande och materialitet. Lunds universitet, Lund.
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Levitas, R. (2005). The inclusive society? Social exclusion and New Labour. Macmillan, Basingstoke.
- Massey, D. (2007). World City. Polity Press, Cornwall.
- Sernhede, O. (2007). AlieNation is My Nation. Ordfront, Stockholm.
- Stigendal, M. (2002). Den gode socialvetenskaparen. Vetenskapsteori i vardande. Studentlitteratur, Lund.
- Stigendal, M. (2007). Allt som inte flyter. Fosies potentialer – Malmös problem. Malmö: MAPIUS 1/Malmö högskolas publikationer i urbana studier.
- Wacquant, L. (2008). Urban outcasts: a comparative sociology of advanced marginality. Polity press, Cambridge.
Artiklar tillgängliga genom kursansvarig (för nedladdning).
- EU-kommissionen (2011). Cities of Tomorrow.
- Grander, M. & Stigendal, M. (2012). Integration och social sammanhållning.
- Stigendal, M. (2011). De två kunskapsstäderna.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.