Kursplan hösten 2011
Kursplan hösten 2011
Benämning
Urban integration
Engelsk benämning
Urban Integration
Kurskod
BY179B
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2009-04-15
Gäller från
2009-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering, termin 3 och kan även ges som fristående kurs.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang och människors skilda levnadsvillkor. Syftet är också att studenten ska utveckla sitt förhållningssätt till problem och möjligheter. Dessutom är syftet att studenten ska utveckla sin förmåga att själv ta reda på vad som är problem respektive möjligheter.
Innehåll
Kursen består av följande delmoment:
- Vad är integration?
- Ekonomins urbana integration
- Urban integration av välfärdsregimer
- Samhällets urbana gränser
- Vem är inte integrerad, var och varför?
- Internationella jämförelser
- Kunskapernas betydelse för integrationen av det urbana
- Forskningsetik och människosyn
- Intervjuteknik
- Intervjuundersökning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa kunskap om integrationen av det urbanas socialas sammanhang
- Visa kunskap om människors skilda levnadsvillkor utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
- Visa kunskap om metoder för att inhämta och analysera information om människors levnadsvillkor
Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Kunna reflektera och problematisera om det urbanas sociala sammanhang
- Kunna planera, genomföra och analysera en intervjuundersökning om det urbanas sociala sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Kunna värdera sin egen kunskapsprocess
- Kunna värdera information om problem respektive möjligheter
Arbetsformer
Kursen har som pedagogisk huvudinriktning att studenterna ska lära genom att göra. Lektionerna kommer att kopplas till den intervjuundersökning som utgör en röd tråd i kursen. Hälften av lektionerna är obligatoriska liksom genomförande av minst 10 intervjuer samt motiverade bedömningar av ett urval av kurslitteraturen.
- Lektioner och föreläsningar ca 48 timmar
- Seminarier ca 8 timmar
- Intervjuundersökning ca 50 timmar
- Handledning ca 4 timmar
- Självstudietid ca 157 timmar
Bedömningsformer
- Individuell skriftlig uppgift där studenterna ska bedöma ett urval av kurslitteraturen och motivera sina bedömningar, vilket sen ligger till grund för bedömning av studenterna (2 hp)
- Planering, genomförande och analys av en intervjuundersökning (4 hp)
- Individuell skriftlig rapport som bygger på intervjuundersökning och kurslitteratur (4 hp)
Alla delar (1, 2, 3) måste vara godkända för att få betyget godkänd. För betyget väl godkänd måste de individuella uppgifterna (1 och 3) få betyget väl godkänd
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Börtz, Torun (2007) Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Stockholm: Leopard. ISBN:978-91-7343-160-6
- Esping-Andersen, Gösta (1999) Social Foundations of Postindustrial Economies. Oxford: Oxford University Press
- Halvorsen, Knut (1989) Samhällsvetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur
- Jessop, Bob (2002) The Future of the Capitalist State. Cambridge: Polity Press
- Levitas, Ruth (2005) The inclusive society? Social exclusion and New Labour. Basingstoke: Macmillan
- Sernhede, Ove (2007) AlieNation is My Nation. Danmark: Ordfront (2002)
- Stigendal, Mikael (2002) Den gode socialvetenskaparen. Vetenskapsteori i vardande. Lund: Studentlitteratur
- Stigendal, Mikael (2007) Allt som inte flyter. Fosies potentialer – Malmös problem. Malmö: MAPIUS 1/Malmö högskolas publikationer i urbana studier
- Ungdomsstyrelsen (2008) Fokus 08 - En analys av ungas utanförskap. Ungdomsstyrelsens skrifter 2008:9. Stockholm, Ungdomsstyrelsen
- Artiklar
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.