Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Byggd miljö: Arkitektur och urban form
Engelsk benämning
Built Environment: Architecture and Urban Form
Kurskod
BY158D
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-05-30
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
AVK:
BY201C Byggd miljö: Arkitekturens grunder, 20 hp
BY205B Byggd miljö: Arkitektur och visuell kultur, 10 hp
SSP:
BY152D Byggd miljö: Fysisk planering I, 10 hp
BY154D Byggd miljö: Stadsutveckling, 10 hp
BY162D Byggd miljö: Människa, vardag och planering, 10hp
BY155C Byggd miljö: Planeringsteori och demokratiska processer, 10 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet byggd miljö, 31-60 hp.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar en fördjupad förståelse av relationen mellan urban form och stadsliv. Genom att tillgodogöra sig olika metoder för stadsrumsanalys utvecklar studenten kunskap om staden och dess publika rum utifrån ett urbanmorfologiskt och byggnadstypologiskt perspektiv. Studenten utvecklar också förståelse av och förmåga att problematisera sambanden mellan enskilda byggnader och stadsrum i relation till privata och publika intressen i staden. Kursen syftar dessutom till att vidareutveckla studentens färdigheter i stadsrumsgestaltning.
Innehåll
Studenten fördjupar sina kunskaper inom arkitektur och planering genom att analysera och omgestalta ett centralt torg eller ett perifert beläget centrum i en given urban kontext utifrån urbanmorfologiska och byggnadstypologiska teorier och metoder. Analysen omfattar upprättandet av ett ritningsmaterial som tillsammans med observationer på plats utgör underlag för en stadsrumsanalys vilken presenteras i rapportform. Rapporten avhandlas på ett oppositionsseminarium och utgör därefter underlag för en omgestaltning som, med analysen som utgångspunkt, utforskar torgets/centrumets potentialer och etablerar en ny förståelse för vad torget/centrumet är och kan vara. Gestaltningsförlaget sammanställs på postrar och presenteras vid en öppen slutredovisning. Stor vikt läggs på att studenten utvecklar en förståelse för relationen mellan stadsplan, byggnadstypologi och stadsrummets möblering samt hur utformningen av dessa påverkar tillgängligheten och användningen av stadsrummet sett över tid.
Inom ramen för kursen genomförs en studieresa (bekostas av studenten själv) alternativt en lokal fältstudie som utgör upptakten till gestaltningsarbetet och ett tillfälle att i praktiken studera de frågor som behandlats under analysfasen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande urbanmorfologiska och byggnadstypologiska begrepp och metoder och med hjälp av dessa analysera ett givet stadsrum (1)
- visa förståelse av relationen mellan stadsplan, byggnadstyp och stadsrummets möblering samt hur utformningen av dessa påverkar intensiteten och komplexiteten i användningen av stadsrummet (2)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- upprätta ett ritningsunderlag på ett givet stadsrum som tillsammans med observationsstudier på plats kan utgöra underlag för en urbanmorfologisk och byggnadstypologisk analys i rapportform (3)
- omgestalta ett stadsrum med utgångspunkt i en urbanmorfologisk och byggnadstypologisk analys och med en medveten arkitektonisk idé kunna redovisa detta i ritning, bild och text (4)
- initiera och argumentera för en förändringsprocess i ett stadsbyggnadssammanhang och presentera det i utställningsformat (5)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt diskutera och reflektera över hur planering och gestaltning av stadens offentliga rum påverkar människors användning och upplevelse av stadsrummet (6)
- kritiskt diskutera och reflektera över lämpliga metoder för stadsrumsanalys och vilka aspekter av stadslivet som respektive metod studerar (7)
Arbetsformer
Kursen är projektorienterad. Studenterna arbetar huvudsakligen i grupp, men det förekommer individuella inlämningsuppgifter. Rapport- och gestaltningsarbetet stöds av föreläsningar, seminarium och löpande handledning. Obligatoriska seminarier och redovisningar (ca. 15 timmar).
Kursen omfattar:
- föreläsningar
- handledning
- seminarier
- redovisningar
- självstudier
Bedömningsformer
Godkänt förslag (5 hp) (UV) (1, 2, 3, 7),
Rapport (5 hp) (UV) (2, 4, 5),
Aktivt deltagande vid seminarier (3 hp) (UG) (1, 6),
Godkända rapporter från studieresa alt. fältstudie (1hp) (UG) (2, 3),
Redovisning (0,5 hp) (UG) (2, 5)
Opposition (0,5 hp) (UG) (6, 7).
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att förslag (5 hp) och rapport (5 hp) är väl godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Dovey, Kim (2016). Urban Design Thinking – A Conceptual Toolkit. Bloomsbury Academic.
- Stevens, Quentin (2007). The Ludic City – Exploring the Potentials of Public Spaces. Routledge. New York (US). (Finns som e-bok.)
- Magnusson, Jesper (2016). Clustering Architectures: The Role of Materialities for Emerging Collectives in the Public Domain. The department of Architecture and Built Environment LTH), Lund. (Finns elektroniskt på It´s learning.)
Artiklar & bokutdrag
- Hajer, M. & Reijndorp, A. (2001). In Search of New Public Domain: Analysis and Strategy. NAi Publishers, Rotterdam.
- Scheer, B. Case (2010). The Evolution of Urban Form. Typology for Planners and Architects. APA Planners Press, Chicago.
- Hertzberger, Herman (2016 [1991]). Lessons for Students in Architecture. nai010 Publishers, Rotterdam. (Utdrag vissa sidor som kompendium)
- Kompendium. Delas ut vid kursstart.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.