Kursplan våren 2010
Kursplan våren 2010
Benämning
Planeringsteori och demokratiska processer
Engelsk benämning
Planning Theory and Democratic Processes
Kurskod
BY155B
Omfattning
12.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-01-12
Gäller från
2010-01-19
Behörighetskrav
grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om hur nya former av planering och politiskt styrande har utvecklats och hur det har påverkat medborgarnas inflytande över planeringsprocesser. Kursen introducerar och problematiserar centrala begrepp som ”makt” och ”demokrati” i relation till planering och planeringsteori, och visar olika konkreta konflikt- och argumentationslinjer.
Innehåll
Kursen behandlar:
- planering och planeringsteori i ett historiskt perspektiv: Från rationalism till kommunikation
- politisk beslutsfattande och politisk styrning
- demokrati som styrform
- självständig undersökning och rapportskrivande
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs
- visa kunskap om grundläggande begrepp inom planeringsteori
- visa kunskap om olika former av politisk organisering och styrning på den kommunala nivån
- visa kunskap om aktuella planeringsteoretiska diskussioner
- visa kunskap om aktuella demokratiteoretiska diskussioner
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter avslutad kurs
- visa förmåga att se olika intressenters skilda behov och intressen i en planeringssituation
- visa förmåga att kritiskt kunna granska olika planeringsideal
- visa förmåga att kritiskt granska beslutsfattande på den kommunala nivån
- visa förmåga att kunna reflektera över olika ideal och förhållningssätt till demokratiskt deltagande i stadsplaneringen
- visa förmåga att självständigt applicera planeringsteori och demokratiteori på olika empiriska områden
Arbetsformer
Föreläsningar ca 30 timmar
Föredrag (gäster från arbetslivet) 6 timmar
Studiebesök ca 3 timmar
Seminarier och övningar ca 22 timmar varav x timmar är obligatoriska
Handledning ca 5 timmar
Självstudier ca 270 timmar
Bedömningsformer
Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter (11 hp) och obligatorisk närvaro på seminarier, presentationer och övningar (1,5 hp).
Inlämningsuppgifterna (11 hp) omfattar av två skriftliga rapporter i grupp med tillhörande muntliga presentationer (9 hp), samt två enskilda reflektionspapper (2 hp). Grupprapporterna består av dels en litteraturstudie (5 hp) och dels en studie som behandlar kommunal utvecklingsplanering (4,0 hp).
För välgodkänd krävs dessuom väl godkänt på de två skriftliga rapporterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Hela kursen
- Campbell, S & Fainstein, S (Red.) (2003) Readings in planning theory Oxford: Blackwell (2:a upplagan) (läses i urval)
- Christoferson, I & Öhman, J (1998) Kommunal planering under 1990-talet: en studie av Sveriges kommuner Uppsala. Ascender
- Montin, S (2007) Moderna kommuner. Malmö, Liber (3:e upplagan)
- Premfors, R. (2000) Den starka demokratin. Stockholm, Atlas
- En uthållig demokrati! - Politik för folkstyrelse på 2000-talet demokratiutredningens slutbetänkande SOU 2000:1 (finns i fulltext på internet), (läses i urval)
- Artikelsamling (artiklar i fulltext, ca 150 sidor)
En av följande böcker:
- Granberg, M (2004) Från lokal välfärdsstat till stadspolitik - politiska processer mellan demokrati och effektivitet: Vision Mälarstaden och Östra hamnen i Västerås. Örebro, Örebro studies in political science
- Nilsson, T (2005) Till vilken nytta? om det lokala politiska deltagandets karaktär, komplexitet och konsekvenser. Lund, Statsvetenskapliga institutionen
- Olsson, L (2008) Den självorganiserade staden: appropriation av offentliga rum i Rinkeby. Lund, Institutionen för arkitektur och byggd miljö, LTH
- Thörn, C (2004) Kvinnans plats(er): bilder av hemlöshet. Stockholm, Égalité
Referenslitteratur
- Thurén, T (2005) Källkritik. Stockholm, Liber
- Thurén, T (2000) Källkritik för internet. Utgiven av Styrelsen för psykologiskt försvar (finns i fulltext på internet)
- Svenska skrivregler. utgivna av Svenska språknämnden. Stockholm, Liber, 2000
- Nygren, L , Olofsson,I & Ågren, P-O (red) (2000) Forskning på gott och ont: en antologi om samhällsvetenskaplig forskningsetik. Umeå, Institutionen för socialt arbete
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Utgivare: Vetenskapsrådet (finns i fulltext på internet)
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.