Kursplan våren 2009
Kursplan våren 2009
Benämning
Planeringsteori och demokratiska processer
Engelsk benämning
Planning Theory and Democratic Processes
Kurskod
BY155B
Omfattning
12.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2009-02-11
Gäller från
2009-01-19
Behörighetskrav
Matematik B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Statsvetenskap/kunskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering, 180 hp, termin 2.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om hur nya former av planering och politiskt styrande har utvecklats och hur det har påverkat medborgarnas inflytande över planeringsprocesser. Kursen introducerar och problematiserar centrala begrepp som ”makt” och ”demokrati” i relation till planering och planeringsteori, och visar olika konkreta konflikt- och argumentationslinjer.
Innehåll
- Argumentationsteori
- Planering och planeringsteori i ett historiskt perspektiv; Från rationalism till kommunikation
- Politisk beslutsfattande och politisk styrning
- Demokrati som styrform
- Självständig undersökning och rapportskrivande
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs
- Visa kunskap om grundläggande begrepp inom planeringsteori
- Visa kunskap om olika former av politisk organisering och styrning på den kommunala nivån
- Visa kunskap om aktuella planeringsteoretiska diskussioner
- Visa kunskap om aktuella demokratiteoretiska diskussioner
- Kunna redogöra för olika argumentationsmodeller
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter avslutad kurs
- Visa förmåga att se medborgares och olika intressenters skilda behov och intressen i en planeringssituation
- Visa förmåga att kritiskt kunna granska olika planeringsideal
- Visa förmåga att kritiskt granska beslutsfattande på den kommunala nivån.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter avslutad kurs
- Visa förmåga att kunna reflektera över olika metoder för ökat deltagande i stadsplanering
Arbetsformer
Obligatorisk argumentationsövning, föreläsningar, litteraturseminarier, muntliga och skriftliga presentationer, studiebesök, självständigt arbete (ev. i par) under handledning, opposition.
Föreläsningar ca 35 timmar
Studiebesök ca 4 timmar
Seminarier ca 20 timmar
Övningar ca 4 timmar
Handledning ca 5 timmar
Självstudier ca 270 timmar
Bedömningsformer
Examinationen består av två skriftliga rapporter, en litteraturstudie 6,3 hp och en som behandlar kommunal utvecklingsplanering 6,2 hp.
Alla delar måste vara godkända för att få godkänt betyg. För att få väl
godkänt måste dessutom en av rapporterna få betyg väl godkänt.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Inger Christoferson & Jan Öhman (1998) Kommunal planering under 1990-talet: en studie av Sveriges kommuner Uppsala: Ascender
- Montin, Stig (2007) Moderna kommuner Malmö: Liber 3:e upplagan
- Scott Campbell and Susan S. Fainstein (Red.) (2003) Readings in planning theory Oxford: Blackwell (2:a upplagan) (läses i urval)
- Amnå, Erik (Red.) Demokrati och medborgarskap, Forskarvolym II (SOU 1999:77) (finns i fulltext på internet, läses i urval)
- En uthållig demokrati! - Politik för folkstyrelse på 2000-talet demokratiutredningens slutbetänkande SOU 2000:1 (finns i fulltext på internet), läses i urval)
- Artikelsamling (artiklar i fulltext, ca 150 sidor)
En av följande böcker
- Nilsson, Tom Till vilken nytta? om det lokala politiska deltagandets karaktär, komplexitet och konsekvenser Lund: statsvetenskapliga inst
- Mikael Granberg (2004) Från lokal välfärdsstat till stadspolitik - politiska processer mellan demokrati och effektivitet: Vision Mälarstaden och Östra hamnen i Västerås Örebro studies in political science
- Olsson, Lina (2008) Den självorganiserade staden : appropriation av offentliga rum i Rinkeby Lund : Institutionen för arkitektur och byggd miljö, LTH,
- Thörn, Catharina (2004) Kvinnans plats(er): bilder av hemlöshet Stockholm: Égalité
Referenslitteratur
- Thurén, Torsten (2005) Källkritik Stockholm: Liber,
- Thurén, Torsten (2000) Källkritik för internet Utgiven av Styrelsen för psykologiskt försvar (finns i fulltext på internet)
- Svenska skrivregler, utgivna av Svenska språknämnden Stockholm: Liber, 2000
- Lennart Nygren, Inger Olofsson, Per-Olof Ågren (redaktörer) (2000) Forskning på gott och ont: en antologi om samhällsvetenskaplig forskningsetik Umeå : Institutionen för socialt arbete
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning Utgivare: Vetenskapsrådet (finns i fulltext på internet)
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet arkiveras. Sammanställningen Sammanställningen med bemötande diskuteras med studentrepresentanter under ett kursvärderingsmöte.