EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2016

Kursplan hösten 2016

Benämning

Byggd miljö: Stadsutveckling

Engelsk benämning

Built Environment: Urban Development

Kurskod

BY154D

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2016-08-29

Fastställandedatum

2016-06-08

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Huvudområde

Byggd miljö

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp.

Syfte

Kursen är en introduktionskurs som orienterar om urbana miljöers utveckling och förändring. Syftet är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om stadsbyggnad, stadsutveckling och planering ur ett historiskt perspektiv. Kunskaperna utvecklas genom att studenten studerar akademiska texter och identifierar centrala begrepp och resonemang. Syftet är vidare att studenten ska lära sig att organisera ett avgränsat fältarbeten och sammanställa resultatet skriftligt samt presentera det muntligt.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering samt till stadsplanerarprofessionen. Den behandlar urban utveckling med fokus på:
  • byggda miljöer
  • stadsplanering
  • stadspolitik
  • arkitektur

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • identifiera och redogöra för processer som på olika sätt påverkat stadsbyggande, stadsutveckling och planering ur ett historiskt perspektiv (1)
  • urskilja och redogöra för planerings- och arkitektoniska ideal som påverkat stadsutveckling och -planering (2)
  • redogöra för centrala begrepp inom stadsutveckling och planering (3)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • planera och genomföra avgränsade fältuppgifter med hjälp av olika tekniker för insamling av data (4)
  • förstå och använda teoretiska begrepp, hämtade från vetenskapliga källor, för att kunna analysera stadsmiljöer och bebyggelse ur ett historiskt perspektiv (5)
  • redogöra för tidstypiska arkitektoniska idéer, material och uttryck (6)
  • planera och genomföra en skriftlig uppgift (7)
  • strukturera och muntligt presentera en avgränsad uppgift (8)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kunna bedöma resonemang och argumentera med hjälp av teoretiska och ämnesdisciplinära begrepp för att anlägga olika perspektiv på stadsanalyser (9)

Arbetsformer

I kursen introduceras studenterna i ämnet byggd miljö utifrån ett historiskt perspektiv, genom föreläsningar, obligatoriska stadsvandringar, arbete med stadsanalyser och skriftliga uppgifter, seminarier och självstudier. Särskild vikt läggs vid att introducera och öva studenterna i att skriftligen presentera stadsanalyser i olika former av vetenskapliga genrer. Obligatoriska moment motsvarar ca 12 timmar.
Föreläsningar, workshops, litteraturstudier, fältarbete, grupparbete samt självstudier.

Bedömningsformer

Examination sker genom:
  • individuell skriftlig tentamen (4 hp) (UV) (examinerar lärandemål 2, 3, 5 )
  • individuell skriftlig uppgift (3 hp) (UV) (examinerar lärandemål 1, 4, 7, 9)
  • grupparbete med seminarium (3 hp) (UG) (examinerar lärandemål 6, 7, 8)
För betyget Godkänd krävs att de tre uppgifterna är godkända samt aktivt deltagande vid seminariet.
För betyget Väl Godkänt krävs att individuellt skriftlig tentamen och den individuella skriftliga uppgiften är väl godkända.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur och övriga läromedel
  • Ahlberg, N. (2014). Svensk stadsplanering: arvet från stormaktstiden resurs i dagens stadsutveckling. Forskningsrådet Formas.
  • Björk, C. & Reppen, L. (2000). Så byggdes staden. Svensk Byggtjänst.
  • Fogelström, P. A. (2009). Mina drömmars stad. Albert Bonniers förlag.
  • Hirdman, Y. (2010). Att lägga livet tillrätta : studier i svensk folkhemspolitik. Carlsson bokförlag.
  • Jacobs, J. (2005). Den amerikanska storstadens liv och förfall. Bokförlaget Daidalos.
  • Kostof, S. (1991). City Shaped. Urban Patterns and Meanings Through History. Bulfinch Press.
Kompendium med vetenskapliga artiklar (tillhandahålles av läraren eller finns tillgänglig som elektronisk resurs).
Referenslitteratur:
  • Andersson, O. (2007). Chicagoskolans urbansociologi. Forskare och idéer 1892-1965, Egalité.
  • Dunér, K. (1999). Svenska hus: landsbygdens arkitektur - från bondesamhälle till industrialisering, Carlsson bokförlag.
  • Eriksson, M. (2009). Referera reflekterande. Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Studentlitteratur, Lund.
  • Furneaux Jordan, R. (1991). Western Architecture, Thames & Hudson.
  • Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter, Studentlitteratur.
  • LeGates R. & Stout, F. (2003). The City Reader. Routledge.
  • Rudberg E. (1992). Folkhemmets byggande. Svenska Turistföreningen.
  • Strömquist, S. (2005). Skrivboken, Gleerups, Malmö.
  • Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. (2000). Liber, Stockholm.
  • Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser (2003). Stockholm.
  • Trost, J. & Torres-Örsten, S. (2012). Studieteknik, Studentlitteratur.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.