Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Byggd miljö: Stadsutveckling
Engelsk benämning
Built Environment: Urban Development
Kurskod
BY154D
Omfattning
10 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-02-10
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-30 hp.
Syfte
Kursen är en introduktionskurs som orienterar om urbana miljöers utveckling och förändring. Syftet är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om stadsbyggnad, stadsutveckling och planering ur ett historiskt perspektiv. Kunskaperna utvecklas genom att studenten studerar akademiska texter och identifierar centrala begrepp och resonemang. Syftet är vidare att studenten ska lära sig att organisera ett avgränsat fältarbeten och sammanställa resultatet skriftligt samt presentera det muntligt.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering samt till stadsplanerarprofessionen. Den behandlar urban utveckling med fokus på:
- byggda miljöer
- stadsplanering
- stadspolitik
- arkitektur
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och redogöra för processer som på olika sätt påverkat stadsbyggande, stadsutveckling och planering ur ett historiskt perspektiv (1)
- urskilja och redogöra för planerings- och arkitektoniska ideal som påverkat stadsutveckling och -planering (2)
- redogöra för centrala begrepp inom stadsutveckling och planering (3)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- planera och genomföra avgränsade fältuppgifter med hjälp av olika tekniker för insamling av data (4)
- förstå och använda teoretiska begrepp, hämtade från vetenskapliga källor, för att kunna analysera stadsmiljöer och bebyggelse ur ett historiskt perspektiv (5)
- redogöra för tidstypiska arkitektoniska idéer, material och uttryck (6)
- planera och genomföra en skriftlig uppgift (7)
- strukturera och muntligt presentera en avgränsad uppgift (8)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna bedöma resonemang och argumentera med hjälp av teoretiska och ämnesdisciplinära begrepp för att anlägga olika perspektiv på stadsanalyser (9)
Arbetsformer
I kursen introduceras studenterna i ämnet byggd miljö utifrån ett historiskt perspektiv, genom föreläsningar, obligatoriska stadsvandringar, arbete med stadsanalyser och skriftliga uppgifter, seminarier och självstudier. Särskild vikt läggs vid att introducera och öva studenterna i att skriftligen presentera stadsanalyser i olika former av vetenskapliga genrer. Obligatoriska moment motsvarar ca 12 timmar.
Föreläsningar, workshops, litteraturstudier, fältarbete, grupparbete samt självstudier.
Bedömningsformer
Examination sker genom:
- individuell skriftlig tentamen (4 hp) (UV) (examinerar lärandemål 2, 3, 5 )
- individuell skriftlig uppgift (3 hp) (UV) (examinerar lärandemål 1, 4, 7, 9)
- grupparbete med seminarium (3 hp) (UG) (examinerar lärandemål 6, 7, 8)
För betyget Godkänd krävs att de tre uppgifterna är godkända samt aktivt deltagande vid seminariet.
För betyget Väl Godkänt krävs att individuellt skriftlig tentamen och den individuella skriftliga uppgiften är väl godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ahlberg, N. (2014). Svensk stadsplanering: arvet från stormaktstiden resurs i dagens stadsutveckling. Forskningsrådet Formas.
- Björk, C. & Reppen, L. (2000). Så byggdes staden. Svensk Byggtjänst
- Eriksson, M. (2009). Referera reflekterande. Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Studentlitteratur, Lund.
- Kostof, S. (1991). City Shaped. Urban Patterns and Meanings Through History. Bulfinch Press.
- LeGates R. & Stout, F. (2003). The City Reader. Routledge.
- Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden. (2000). Liber, Stockholm
- Trost, J. & Torres-Örsten, S. 2012. Studieteknik, Studentlitteratur
- Kompendium med vetenskapliga artiklar (tillhandahålles av läraren eller finns tillgänglig som elektronisk resurs).
Referenslitteratur:
- Andersson, O. (2007). Chicagoskolans urbansociologi. Forskare och idéer 1892-1965, Egalité.
- Dunér, K. (1999). Svenska hus: landsbygdens arkitektur - från bondesamhälle till industrialisering, Carlsson bokförlag.
- Furneaux Jordan, R. (1991). Western Architecture, Thames & Hudson.
- Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter, Studentlitteratur.
- Rudberg E. (1992). Folkhemmets byggande. Svenska Turistföreningen.
- Strömquist, S. (2005). Skrivboken, Gleerups, Malmö.
- Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser (2003). Stockholm.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.