Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Barndom och pedagogisk verksamhet för yngre
Engelsk benämning
Childhood and Early Childhood Education
Kurskod
BU604F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-09-19
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp, alternativt en yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp, alternativt kandidatexamen i pedagogik, alternativt studie- och yrkesvägledarexamen med ett självständigt arbete om 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om det ömsesidiga konstituerandet av barndom och pedagogisk verksamhet för yngre barn (ex. förskola, förskoleklass, skola och fritidshem).
Innehåll
Under kursen diskuteras och problematiseras vilken typ av barndom som konstrueras i olika pedagogiska verksamheter. Vidare studeras vilken barnsyn som genomsyrar pedagogiska aktiviteter, relationer och miljöer, vilka förväntningar som finns på pedagogiska verksamheter i relation till barndom samt hur dessa verksamheter kan förstås utifrån barns perspektiv.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för barndomssociologi som teoretisk ansats för att diskutera barn och barndom i en utbildningskontext
- reflektera över hur skilda teoretiska perspektiv konstruerar olika typ av kunskap om barn och pedagogisk praktik samt hur detta skapar förutsättningar för pedagogiska verksamheter
- analysera barndom så som den konstrueras inom ramen för pedagogiska verksamheter
Arbetsformer
Kursen bygger på regelbundna litteraturseminarier med inslag av kortare föreläsningar/introduktioner och studentpresentationer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom ett avslutande paper.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Christensen, Pia & James, Allison (red.) (2008). Research with children: perspectives and practices. 2. ed. London: Routledge (valda delar om ca 60 s.)
Corsaro, William A. (2005). The Sociology of Childhood (Second edition). Thousand Oaks: Pine Forge Press (456 s.)
Hammersley, Martyn (2017). Childhood Studies: A sustainable paradigm? Childhood Vol. 24(1) 113–127 (25 s.) Tillgänglig på: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0907568216631399
James, Allison & Prout, Alan (1997). Constructing and reconstructing childhood. London: Routledge Falmer (254 s.)
Johansson, Tomas & Sorbring Emma (red.) (kommande). Barn och ungdomsvetenskap. Stockholm: Liber (valda delar om ca 20 s.)
Lee, Nick (2001). Childhood and society. Growing up in an age of uncertainty. Buckingham: Open University Press (157 s.)
Tallberg Broman, Ingegerd, Vallberg Roth Ann-Christin, Palla, Linda & Persson, Sven (2015). Förskola tidig intervention.
Delrapport från Skolforsk projektet. Stockholm: Vetenskapsrådet (206 s.) Tillgänglig på: https://publikationer.vr.se/produkt/forskola-tidig-intervention/
Litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).