Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Barndom och klimatförändringar
Engelsk benämning
Childhood and Climate Change
Kurskod
BU201F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-02-08
Gäller från
2021-02-08
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om olika perspektiv på förhållandet mellan klimatförändringar och barndom.
Innehåll
Kursen vänder sig till studenter som vill förstå komplexiteten av klimatförändringar ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv och i relation till barndom. Under kursen diskuterar och problematiserar studenten hur barndom konstrueras genom olika samtida tolkningar av klimatförändringar och dess konsekvenser, bland annat i relation till barns rättigheter. Vidare undersöker studenten vilken barnsyn som genomsyrar olika barndomsrelaterade praktiker med koppling till klimatförändringar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för konsekvenser av klimatförändringar i relation till olika samtida förståelser av barndomen
2. analysera barndom så som den konstrueras inom ramen för olika praktiker med koppling till klimatförändringar
Arbetsformer
Kursen ges digitalt och på halvfart. Den bygger på regelbundna litteraturseminarier med inslag av kortare föreläsningar/introduktioner och studentpresentationer.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gibbons, Elizabeth D. (2014). Climate Change, Children’s Rights, and the Pursuit of Intergenerational Climate Justice. Health and Human Rights 16 (1): 19–31 (12 sidor)
Ideland, Malin (2018). Den kravmärkta människan. Stockholm: Mima förlag (151 sidor)
Jenks, Chris (2005). Childhood. 2 Ed. London: Routledge (173 sidor)
Wester, Moa & Öhrn, Magnus (red.) (2019).?Djur, natur och sopretur: perspektiv på barnkulturen i antropocen. Stockholm: Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet (128 sidor)
Vetenskapliga artiklar och andra källor tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).