Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2018-01-15

Kursplan med gällandedatum 2018-01-15

Benämning

Det lilla barnet - att arbeta med de yngsta barnen i förskolan

Engelsk benämning

Toddlers - Working with the Youngest Children in Pre-School

Kurskod

BU129F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2017-09-19

Gäller från

2018-01-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall utveckla kunskaper om de yngsta barnens meningsskapande, utveckling och lärande i förskolan. Vidare syftar kursen till att introducera studenterna till pedagogisk dokumentation.

Innehåll

Kursen behandlar teori, forskning och metodik med inriktning mot de yngsta barnen i förskolan. I kursen diskuteras lek, omsorg och barns utveckling i förhållande till förskoleverksamhetens uppdrag och utformning. Pedagogisk dokumentation som process belyses, diskuteras och prövas under kursens gång.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
?

Arbetsformer

Kursen är nätbaserad och uppbyggd kring digitala läranderesurser där bland annat litteratur och egen pedagogisk dokumentation behandlas.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom ett individuellt paper.
Betygskriterier anges av kursledare vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Brodin, Marianne & Hylander Ingrid (1999). Att bli sig själv. Daniel Sterns teori i förskolans vardag. Stockholm: Liber AB (120 s.)
Fennefoss, Anne Tove & Jansen Kirsten E. (2009). Småbarnspedagogik och praktikberättelser pedagogisk dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerup (115 s.)
Johannesson, Nina & Sandvik, Ninni (2009). Små barns delaktighet och inflytande. Stockholm: Liber (116 s.)
Linder, Linda (red.) (2016). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Stockholm: Lärarförlaget (237 s.)
Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Ny, rev. Uppl.] (2016). Stockholm: Skolverket (16 s.) Tillgänglig på Internet: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Løkken, Gunvor, Haugen, Synnøve & Röthle, Monika (red.) (2006). Småbarnspedagogik: fenomenologiska och estetiska förhållningssätt. Stockholm: Liber (270 s.)
Løkken, Gunvor (2008). Toddlarkultur: om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan. Lund: Studentlitteratur (136 s.)
Palmer, Anna (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation. Stockholm: Skolverket (74 s.) Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2808
Riddarsporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & kultur (281 s.)
Smidt, Sandra (2013). Bruner och de små barnens kommunikationsutveckling. Lund: Studentlitteratur (162 s.)
Wehner-Godée, Christina (2013). Lyssnandets och seendets villkor: pedagogisk dokumentation – DVD, bok. Stockholm: Liber (134 s.)

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).