Kursplan hösten 2011
Kursplan hösten 2011
Benämning
Lyssnandets pedagogik med fokus på barns meningsskapande
Engelsk benämning
Pedagogy of Listening with a Focus on Children's Meaning Making
Kurskod
BU122F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2011-08-17
Gäller från
2011-08-17
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Sidoämne inom lärarutbildningen.
Syfte
Kursen, som i första hand riktar sig till studenter med erfarenhet av arbete i förskoleverksamhet, syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper, färdigheter och handlingskompetens som möjliggör ett pedagogiskt arbete i en mångkulturell förskola där samtliga barns språkutveckling, lärande och meningsskapande stimuleras och utmanas.
Innehåll
Kursen tar avstamp i studenternas dokumentationer kring barns lärprocesser och meningsskapande. Dokumentationerna som utgår från kursmålen bearbetas och analyseras fortlöpande under seminarier, receptionssamtal och under gestaltande aktiviteter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna skapa miljöer och situationer där barns kultur- och meningsskapande synliggörs, förhandlas och utmanas
- kunna dokumentera barns lärandeprocesser, språkutveckling, menings- och kulturskapande med hjälp av flera olika dokumentationstekniker
- kunna skapa miljöer och lärandesituationer där barns språkande och kommunicerande utmanas och stimuleras med fokus på de hundra språken
Lärandemål för betyget Väl godkänd anges av kursledarenvid kursstarten.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, diskussion och egen produktion. Ett utvecklingsarbete planeras, genomförs och utvärderas. Utvecklingsarbetet är en del av en lärandeprocess där teori och praktik i utbildning vävs ihop. Under utbildningen utgör pedagogisk dokumentation ett redskap när det gäller att föra in praktiska erfarenheter från förskolorna. Den pedagogiska dokumentationen utgör också ett underlag för analys, reflektion och teoretiska diskussioner. Studenternas erfarenheter och inflytande är en viktig förutsättning och utgångspunkt för teoretisk forskningsanknytning samt litteraturstudier.
Bedömningsformer
Examinationen består av två delar. Del ett består av en muntlig redovisning där barns språkande och lärande dokumenteras i film. Bearbetningen av filmen består av receptionssamtal i grupp. Del två är indivuell och består av två delar, en skriftlig rapport och en gestaltning i rummet kring lärandemiljöer och läroprocesser.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan (2002) Från kvalitet till meningsskapande.Stockholm: HLS förlag (282 s)
Johannesen, Nina, Sandvik Ninni (2009) Små barns delaktighet och inflytande- några perspektiv. Stockholm.Liber AB (120 s)
Reggio children(2006) Att göra lärandet synligt, barns lärande- individuellt och i gruppStockholm:HLS (362 s)
Nordin-Hultman Elisabeth,(2004)Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande Stockholm:Liber AB (243s)
Åberg Ann, Lenz Taguchi Hillevi, (2005) Lyssnandets pedagogik. Stockholm: Liber AB (152 s)
Filmer och övrigt tryckt material
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.