Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Bild och lärande: Visualitet och offentliga rum
Engelsk benämning
Arts and Education: Visuality and Public Space
Kurskod
BL704C
Omfattning
24 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-11-23
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelsen för visuella kulturuttryck som aspekter av offentliga rum ur ett cultural studies-perspektiv. Kursen syftar också till att studenten ska fördjupa sin bilddidaktiska kompetens med fokus på samverkan och forskningsförankring. Studenten ska också fördjupa sina kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som utforskande metod.
Innehåll
Kursens huvudsakliga teoretiska ram utgörs av cultural studies med offentliga rum som överordnat studieobjekt - visuella kulturuttryck förstås och utforskas alltså som aspekter av offentliga rum. Med cultural studies följer även ett normkritiskt förhållningssätt som relaterar till och fördjupar studierna i visuell kultur från föregående kurser. Det gestaltande arbetet utvecklas med tyngdpunkt på tredimensionella tekniker och gestaltning som metod. Studenterna arbetar självständigt och utforskande, och arbetet med gestaltning som metod fördjupas och forskningsförankras, bland annat med det kommande examensarbetet i åtanke. Studenterna arbetar med bloggar under hela kursen. Genom att arbeta med bloggens didaktiska möjligheter och begränsningar, dels som en resurs för det egna lärandet och dels som en resurs i den egna undervisningen, ställs studenterna inför och tränar sig i att hantera exempelvis etiska och källkritiska frågor relaterat till internet som offentligt rum. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna fokuserar samverkan och forskningsförankring (mål 6, 7, 8). Vidare analyseras bildämnets diskursiva konstruktion och dess konsekvenser för elevens lärande (mål 7). Kursens innehåll tillämpas bildmetodiskt (mål 5, 6, 8).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och problematisera innebörder av offentliga rum med utgångspunkt i cultural studies
- använda gestaltande metod för att utforska visuella kulturuttryck som aspekter av offentliga rum
- använda tredimensionella tekniker för gestaltande arbete
- planera, genomföra och redovisa ett gestaltande arbete och dess process samt analysera och värdera processen
- problematisera och exemplifiera innebörden av begreppen ’språkutveckling’ och ’första- och andraspråksperspektiv’ inom ramen för bildundervisning
- utforma en planering för ett pedagogiskt samarbete mellan en lokal konstinstitution och bildämnet med förankring i cultural studies samt bilddidaktisk forskning
- analysera och problematisera hur bildämnespraktik konstrueras diskursivt genom läromedel, styrdokument och undervisning samt vilken betydelse detta kan ha för elevers lärande i en kulturellt heterogen skola
- utforma en bilddidaktisk webbresurs med grund i resultatet av ovanstående analys
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Bedömningsformer
Prov 1: Text och gestaltning (Written and Aesthetic Production) 12 hp. Examinerar mål 1, 2.
Prov 2: Seminarium, gestaltning samt portfolio (Seminar, Aesthetic Production and Portfolio) 6 hp. Examinerar mål 3, 4, 5.
Prov 3: Webbresurs (Web Resource) 6 hp. Examinerar mål 6, 7, 8.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på samtliga prov.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Blackmore, Kate (2017. (Mis)Representing Others: Ethical Dilemmas of Socially Engaged Art Practice. I: Barton, Georgina. & Baguley, Margaret. (red.), The Palgrave Handbook of Global Arts Education, London: Macmillan Publishers Ltd (s. 349-360)
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Köpenhamn: Hans Reitzel (267 s.)
Börjesson, Mats & Rehn, Alf (2009). Makt. Malmö: Liber (128 s.)
Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015). Visuella metoder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (181 s.)
Foucault, Michel (1975/2004) Övervakning och straff, Arkiv förlag/AZ förlag. (Del III Disciplin; totalt 92 s.)
Foucault, Michel (1994/2008). Diskursernas kamp. Stockholm: Brutus Östlings förlag Sid. 249-259 (kapitlet Andra rum).
Franker, Qarin (2007). Bildval i alfabetiseringsundervisning: en fråga om synsätt. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. Tillgänglig via internet.
Genusfotografens bildhandbok. Digital resurs tillgänglig via www.genusfotografen.se samt lärare.
Hadimioglu, Çagla (2011). Black tents. I: Kocur, Zoya (red.) Global Visual Cultures: An Anthology. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell, s. 126-135.
Hetland, Lois et al (2013). Studio thinking 2: the real benefits of visual arts education. New York: Columbia University(164 s.)
Illeris, Helene (2012). Interrogations: Art, art education and environmental sustainability, International Journal of Education Through Art, 8:3, s. 221-237.
Jönsson, Anders (2009). Lärande bedömning Lund: Gleerups (140 s.)
Lindgren, Monica (2006). Att skapa ordning för det estetiska i skolan: diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare. Avhandling. Göteborgs universitet, 2006 (främst kap. 5-6, c:a 60 s.). Tillgänglig via internet.
Lindgren, Simon (2015). Ungdomskulturer. 2 uppl. Malmö: Gleerups (eget urval).
Lindström, Lars (2011). Portföljmetodik i estetiska ämnen. I Lindström, Lars & Lindberg, Viveka (red.) Pedagogisk bedömning. Att dokumentera, bedöma ochutveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag, s. 159-192.
Longhurst, Brian (red.) (2008). Introducing cultural studies. 2. ed. Harlow, England: Pearson/Longman (347 s.)
Lärarnas Riksförbund (2015). Det öppna klassrummet. Lathund för ett normkritiskt arbetssätt. http://www.lr.se/opinionpaverkan/nyheter/nyheteryrkesverksammedlem/nybroschyrhjalperdigattarbetanormkritiskt.5.613c01514ec1ef308e3eace.html
Smith, Keri. (2008). How to be an explorer of the world: portable life museum. 1st ed. New York: Perigee (204 s.)
Thurén, Torsten & Strachal, George (2011). Källa: internet: att bedöma information utifrån källkritiska principer. 1. uppl. Malmö: Gleerup (147 s.)
Turkle, Sherry (2017). Tillbaka till samtalet: samtalets kraft i en digital tid. Göteborg: Daidalos (500 s.)
Winther Jørgensen, Marianne & Phillips, Louise (2000) Diskursanalys som teori och metod, Lund: Studentlitteratur (Kap. 1, 3, 5; totalt 76 s.)
Kortare texter i anslutning till kursmomenten tillkommer.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).