Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Bild och lärande: Bild i skola och samhälle
Engelsk benämning
Visual Arts and Education: Visual Arts in School and Society
Kurskod
BL232B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för grundlärarprogrammet
Inrättandedatum
2011-03-11
Fastställandedatum
2020-11-27
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL231B Bild och lärande: Bild som kunskapsform (genomgången) eller BL230B Bild och lärande: Bild som kunskapsform (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning i ämnet bild. Kursen syftar också till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper om bildframställning, materialkunskap och filmanalys. Vidare ska studenterna utveckla sin kunskap om hur bilder kan produceras som berättelser samt utveckla förmåga att använda egna visuella erfarenheter för produktion och tolkning av bilder. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska utveckla sin kunskap om hur bildpedagogik kan inkluderas i tematisk, ämnesövergripande undervisning.
Innehåll
Kursens huvudteman är analys och produktion av film, samt bildframställning från idé till prototyp, där den egna processen och planering av bildundervisning, inklusive film, ingår. Exempel från filmproduktion i grundskolan studeras med utgångspunkt i barnens bildvärldar och bildteori. Dokumentation, bedömning, själv- och kamratvärdering diskuteras i kursen. Utifrån problemställningar kring hållbar utveckling genomförs ett arbete där den egna processen från idé till prototyp synliggörs. I kursen diskuteras bildens förändrade roll i samhället.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa exempel på strategier för praktiskt och teoretiskt filmarbete med elever
- analysera genomförd visuell dokumentation
- kommunicera genom rörlig bild och digital produktion
- tillämpa bildteori i analys av film
- presentera och värdera sin egen process från idé till genomförande och resultat
- ge exempel på undersökande arbetssätt och tematisk bildundervisning utifrån medvetna val av bildframställningssätt
- visa exempel på och diskutera hur barns bildvärldar kan användas som verktyg i skolans arbete med bilder utifrån etiskt och kritiskt förhållningssätt
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Utöver enskilda studier i visuell gestaltning och undersökande bildarbete ingår föreläsningar, seminarier, grupparbeten och kollegial respons, Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare och studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Analys och produktion av film (Analysis and Production of Film), 5hp
I detta prov examineras lärandemål 3 och 4
Prov 2: Visuell digital berättelse (Visual Digital Story), 5hp
I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 7
Prov 3: Individuell digital och muntlig presentation av skapandeprocess (Individual Digital and Oral Presentation of Creative Process), 5hp
I detta prov examineras lärandemål 5 och 6
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 3 och på ett av proven 1 och 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Stockholm: Carlssons förlag, uppl. 11 (323s)
Eriksson, Yvonne (2012). Möten med bilder: analys och tolkning av visuella uttryck. Lund: Studentlitteratur/Appia, uppl. 2 (216 s.)
Frid, Johan (2011). Intro- Form. Malmö: Didacta (280 s)
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z.(2006). Seendets språk. Lund: Studentlitteratur (c:a 100 s. eget urval)
Malm, Helena. (2020). From Non-site to Sustainable Design Challenged by Material Transformations and Oral Receptions. IMAG, (9), s. 19-29. Tillgänglig via internet.
Sommar, Ingrid & Helgeson, Susanne (2012). Köp dig fri! Malmö: Bokförlaget Arena (199 s.)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken i Utbildning & Demokrati, VOL 14, NR 1, (s. 11–33). Tillgänglig via internet.
http://www.voodoofilm.org/
Åsén, Gunnar (2017) Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber (c:a 50 s. eget urval)
Referenslitteratur
Lindstrand, Fredrik; (2006). Att göra skillnad: representation, identitet och lärande i ungdomars arbete och berättande med film. Stockholm: HLS förlag (298 s)
Lothe, Jakob (2000). Narrative in fiction and film: an introduction. Oxford: Oxford University Press (250 s)
Krantz, Gunnar (2005). Seriemagi: en handledning. 1. uppl. Göteborg: Optimal Press
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Skolverket (281 s) Tillgänglig på http://www.skolverket.se/publikationer?id=1825http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 Kommentarmaterial till kursplanen i bild
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2556
Diskussionsmaterial till kursplanen i bild http://www.skolverket.se/publikationer?id=2530
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).