Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Bild och lärande: Bild i skola och samhälle
Engelsk benämning
Arts and Education: Arts in School and Society
Kurskod
BL232B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-06-18
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning i ämnet bild. Kursen syftar också till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper om bildframställning, materialkunskap och bildanalys. Vidare ska studenterna utveckla sin kunskap om hur bilder kan produceras som berättelser samt tillägna sig förmåga att använda egna visuella erfarenheter för produktion och tolkning av bilder. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska tillägna sig kunskap om hur bildpedagogik kan inkluderas i tematisk, ämnesövergripande undervisning.
Innehåll
Delkursens didaktiska innehåll riktas i huvudsak mot årskurs 4-6.
Kursens huvudteman är analys av bilder och undervisning, materialkunskap, bildframställning samt planering av bildundervisning. I seminarier och bildproduktion behandlas bildpedagogiska dilemman. Bilders berättande förmåga belyses i studiet av bildgenrer. Exempel från bildframställning i grundskolan studeras med utgångspunkt i bildteori och frågor om bedömning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas
- utifrån medvetna val av bildframställningssätt planera tematisk och ämnesövergripande undervisning där bild utgör kärnan
- utifrån etiska överväganden kring demokrati och yttranderätt aktivt välja bilder för undervisningsändamål i kulturellt heterogena undervisningsmiljöer
- tillämpa bildteori i analys samt diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur – med utgångspunkt i läroplan och ämnesområde
- i bestämda syften kommunicera med egna och andras bilder i flera genrer
- använda bildframställningsmetoder som tryckt och tecknad bild för att visa bilders olika innehåll och funktioner
- redogöra för hur bilder över tid har förändrats till form och innehåll
- bedöma och betygsätta elevers bildkunskaper i relation till syfte med bildframställning
- framställa bilder i olika hantverksmässiga tekniker och material samt redogöra för sina val av material och redskap samt hur dessa kan användas av elever i bildproduktion
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och workshops. Det förväntas att studenten aktivt bidrar till kollektiv kunskapsutveckling.
Bedömningsformer
Examinationen utgörs av tre delar.
Del 1: I en nyskapande bildserie presenteras individuellt tankar om hur moment i läroplanen kan genomföras genom tematiska studiemoment i längre tidsperspektiv. I presentationen redogörs för val av material och redskap. Studenterna formulerar skriftlig respons på varandras presentationer.
Del 2: I ett individuellt paper redovisas en analys av ett pedagogiskt moment inklusive process och produkt i form av elevproducerad bild. Elevbilden relateras vidare till läroplanen och bedömning/respons formuleras.
Del 3: Studenten redogör för bildens förändrade roll, form och innehåll under 1900-talet utifrån en i par genomförd rörlig bildproduktion. Studenten värderar och bedömer den egna produktionen skriftligt tillsammans med en annan student.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Lars M; Berggren, Lars & Zander, Ulf (red.) (2001). Mer än tusen ord: bilden och de historiska vetenskaperna. Lund: Nordic Academic Press (330 s)
Frid, Johan & Nilsson, Karl-Johan (2008). Intro - skapa: bild, färg och form. 1 uppl. Malmö: Didacta (240 s)
Lindgren, Bengt (2009). Det kreativa ögat: om perception, semiotik och bildspråk. Lund: Studentlitteratur (174 s)
Lindstrand, Fredrik (2006). Att göra skillnad: representation, identitet och lärande i ungdomars arbete och berättande med film. Stockholm: HLS förlag (298 s)
Lothe, Jakob (2000). Narrative in fiction and film: an introduction. Oxford: Oxford University Press (250 s)
McCloud, Scott (1994). Understanding comics the invisible art Scott McCloud. New York: Harper Collins Publishers (215 s)
Nord, Eva (2007). Kultur- och idéhistoria. Stockholm: Liber/Almqvist & Wiksell (384 s)
Rose, Gillian (2007). Visual Methodologies, an introduction to the interpretation of visual materials. London: Sage (125 s)
Valbar film
Aktuell ungdomsfilm väljs i samråd med lärare.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.