Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Bild och lärande: Bild som kunskapsform
Engelsk benämning
Arts and Education: Visual Arts as a Form of Knowledge
Kurskod
BL230B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-02-24
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenten, med ett bilddidaktiskt fokus, ska utveckla sina kunskaper om bildberättande samt sina färdigheter i bildframställning. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla sina kunskaper i och om bildanalys som redskap i undervisning
Innehåll
I kursen behandlas semiotisk bildanalys, och olika strategier för att omsätta semiotisk bildanalys till bildsamtal i skolverksamhet prövas. Bilder från olika genrer diskuteras. Bildarbeten i olika material och tekniker som exempelvis oljepastell, tempera, collage och installation produceras med utgångspunkt i konsthistoriska epoker. Portfoliometodik tillämpas i kursen. I kursen ingår besök på konstinstitution som utgångspunkt för bildarbete med elever.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- genomföra bildanalys där etiska överväganden kring värdegrund, demokrati och yttranderätt beaktas
- diskutera och problematisera bildanalys i en undervisningskontext
- framställa bilder i olika hantverksmässiga tekniker och material anpassat till syfte och innehåll
- kommunicera med egna och andras bilder i ett historiskt perspektiv
- genomföra kamratrespons med stöd i semiotisk bildanalys
- diskutera och problematisera bildframställning i en undervisningskontext
- Ta fram förslag på hur ett samarbete mellan bildundervisning och en konstinstitution skulle kunna genomföras.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, fältstudier, gruppövningar och individuellt arbete. Det förväntas att studenten aktivt bidrar till kollektiv kunskapsutveckling.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig och visuellt gestaltad bildanalys (Written and Visually Designed Image Analysis), 3hp.
I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Portfolio (Portfolio), 10 hp.
I detta prov examineras lärandemål 3, 4, 5 och 6.
Prov 3: Muntlig och visuell presentation (Oral and Visual Presentation), 2 hp.
I detta prov examineras lärandemål 7.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2 och ett av kursens andra båda prov.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Aulin-Gråhamn, Lena (2011). Pinnbyggen och vardagsföremål: estetik och lärande i lärarutbildningen. Malmö: Holmbergs (90 s. eget urval)
Burman, Greta (2007). Konsten i historien. Stockholm: Natur och Kultur (192 s.)
Eriksson, Yvonne (2009).Bildens tysta budskap. Falun: Norstedts akademiska förlag (100 s. eget urval)
Freeland, Cynthia A. (2006).Konstteori: en introduktion. Stockholm: Raster (50 s. eget urval)
Frid, Johan (2003). Intro-Bild skapa, kommunicera, förstå. Malmö: Didacta, (80 s. eget urval)
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z. (2006). Seendets språk – exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur (s. 9 - 59)
Häggström, Margaretha; Örtegren, Hans (2017). Visuell kunskap för multimodalt lärande. Lund: Studentlitteratur AB (217 s.)
Jönsson, Lena (2010). Elevers bilder av skolan: vad elever berättar om och hur lärare och lärarstudenter reflekterar och samtalar om skolan utifrån elevers bilder. Diss. Lund: Lunds universitet (243 s)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning och demokrati, tema: estetik och utbildning, vol. 14, nr 1, (sid. 11 – 33). Tillgänglig på internet.
Åsén, Gunnar (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber (200 s.)
Valbar
Selander, Staffan & Kress, Gunther (2011). Design för lärande ett multimodalt perspektiv. Johanneshov: TPB (173 s.)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).