Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Bild och lärande: Visuella kulturer och kommunikation
Engelsk benämning
Arts and Education: Visual Cultures and Communication
Kurskod
BL215C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-07-01
Gäller från
2021-07-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BL214C Bild och lärande: Ungdomar och bilder (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i hur visuella kulturer och kommunikation kan studeras och förstås. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin didaktiska och bilddidaktiska kompetens. Dessutom ska studenten utveckla kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som utforskande metod.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till hur visuella kulturer och kommunikation kan studeras och förstås. Analoga och digitala tekniker, samt kombinationer av dessa, används i arbetet med gestaltning som utforskande metod. Bildanalys introduceras och praktiseras. Även digital bildredigering tränas. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna på 3 hp har fokus på lärandeteori (mål 1) vilket också vidareutvecklas ämnesdidaktiskt (mål 2). Vidare tränas det ämnesdidaktiska språket med fokus på verbalisering och värdering av progression i gestaltande arbetsprocesser (mål 3) samt bildanalys (mål 5). Blogg används i kursen som en variant av portfoliometodik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- reflektera kring centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning
- problematisera kommunikation och lärande ur ett normkritiskt perspektiv
- genomföra och redovisa progressionen i en fördjupad, utforskande gestaltande arbetsprocess samt formulera sig kring och värdera det egna lärandet
- använda digital fotografi för att undersöka visuella kulturer
- genomföra en semiotisk bildanalys
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom två prov:
Prov 1. Seminarium och blogg (Seminar and Blogg) 7,5 hp. Examineras i två delar: seminarium och blogg (mål 1, 2) samt blogg (mål 3).
Prov 2. Bildportfolio med åtföljande muntlig presentation (Visual Portfolio with accompanying Oral Presentation) 7,5 hp. Examinerar lärandemål 4, 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Biesta, G. (2004). ’Mind the gap!’ Communication and Educational Relation. In Bingham, C. & Sidorkin A. M. (eds.) No Education Without Relation. New York: Peter Lang Publishing Inc., s. 11-22.
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019).?Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter, Lund: Studentlitteratur. (358 s.)
Edström, Ann-Mari (2006). Att forska om lärande i konst. Pedagogisk forskning i Sverige, 11(3), s. 195-213.
Eisner, Elliot W. (1974/1980). Bildämnets mytologi. Bild i skolan, 1980:1/2, s. 26-31.
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2012). Möten med bilder: att tolka visuella uttryck. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur, kap. 1, 2, 8 (totalt 51 s.).
Hetland, Lois et al (2013). Studio thinking 2: the real benefits of visual arts education. 2. ed., kap. 1 (14 s.).
Jansson, André (2009). Kommunikation. Stockholm: Liber, s. 7-27, 39-57, 73-98.
Larsson, Staffan (2013). Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur & Kultur, s. 1-63.
Lidchi, Henrietta, (2003). The poetics and the politics of exhibiting other cultures. I: Hall, Stuart (red.) Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage, kap. 3 (71 s.).
Lindgren, Simon (2009). Populärkultur: teorier, metoder och analyser.?2., [rev.] uppl. Stockholm: Liber, kap 3 och 4 (55 s)
Lindström, Lars (2007). Kan kreativitet läras ut? En bildpedagogisk översikt. Educare, 2007:1, s. 7-33.
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture, Third edition, Oxford University Press, New York. Kap. 1, 2, 4 (85 s.)
Säljö, Roger (2003). Föreställningar om lärande och tidsandan. I: Selander, Staffan (red.). Kobran, nallen och majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (19 s.)
Audiovisuellt material samt kortare texter på temat visuella kulturer och metoder tillkommer
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).