Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Kursplan med gällandedatum 2016-08-29

Benämning

Bild och lärande: Ungdomar och visualitet

Engelsk benämning

Arts and Education: Young People and Visuality

Kurskod

BL206C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2016-06-15

Gäller från

2016-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt EnB, ShA.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om bildundervisningens förutsättningar ur ett samtida och historiskt perspektiv. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin bilddidaktiska kompetens. Studenten ska även utveckla kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som ett medium för berättande.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till bildundervisningens förutsättningar i skolan idag samt dess utveckling historiskt sett. Analogt och digitalt bildarbete tränas med berättande som syfte. Kursen ger också en introduktion till etnografiska metoder. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna (mål 4, 5) initierar utvecklandet av ett bildmetodiskt språk i responssyfte. Detta tränas genom att formulera sig kring bildundervisning samt egen och andras bildproduktion med stöd av grundläggande bildbegrepp.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • redogöra för bildundervisningens förutsättningar och utveckling över tid
  • gestalta och problematisera lärandemiljöer för bildundervisning
  • genomföra en etnografiskt inspirerad studie och kommunicera resultatet i gestaltande form
  • samtala kring bilder i responssyfte med stöd av grundläggande bildanalytiska och färgteoretiska begrepp
  • diskutera och exemplifiera hur valda delar av kursens innehåll skulle kunna omsättas i undervisning, med didaktikens centrala frågor - vem, vad, hur och varför - och bildämnets styrdokument som grund
  • skriva en text av akademisk karaktär

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.

Bedömningsformer

Kursen examineras i tre delar:
Del ett examineras i form av en digital berättelse samt muntlig respons på medstudents arbete (mål 3, 4). Del två examineras i form av en gestaltning samt muntlig reception (mål 2, 4). Del tre examineras i form av en text (mål 1, 5, 6).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bergstedt, Bosse & Lorentz, Hans (2006). Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Lund: Studentlitteratur (272 s.)
Hansson, Hasse: Karlsson, Sten-Gösta & Nordström, Gert Z (2006). Seendets språk – exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur (76 s: 9-82)
Jönsson, Lena (2010). Elevers bilder av skolan. Malmö: Malmö Högskola (243 s.)
Kullberg, Birgitta (2004). Etnografi i klassrummet. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (243 s.)
Marner, Anders & Örtegren, Hans (2005). Bildämnet i en kulturskola för alla. Grundskolans ämnen i ljuset av Nationella utvärderingen 2003: nuläge och framåtblickar (17s: 135-152)
Skolverket Lgr 11 Ämnet Bild
Strömquist, Siv (2014). Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. 7 uppl., Malmö: Gleerup (272 s.)
Svenska skrivregler. 3., [utök.] utg. (2008). Stockholm: Liber (264 s.)
Kortare texter om bla färglära tillkommer.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).