EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2023

Kursplan hösten 2023

Benämning

Bild och lärande: Bildanalys

Engelsk benämning

Arts and Education: Image Analysis

Kurskod

BL205C

Omfattning

6 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet

Gäller från

2023-08-28

Fastställandedatum

2023-05-05

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL203C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången) eller BL208C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla kunskaper om och färdigheter i bildanalys. Kursen syftar också till studenten ska utveckla förståelse för hur gestaltande arbete kan användas för att kommunicera resultat av vetenskapliga undersökningar.

Innehåll

I kursen vidareutvecklas kunskaperna om bildanalys från tidigare kurser. Olika metoder för bildanalys används, med ett särskilt fokus på praktisk filmanalys. Analysresultatet kommuniceras i form av rörlig bild.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • använda bildanalys i en visuell kulturkontext
  • kommunicera resultatet genom rörlig bild

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.

Bedömningsformer

Kursen examineras gestaltande och muntligen (mål 1, 2).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart

Kurslitteratur

Bergström, Bo (2012). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Stockholm: Carlssons förlag, uppl. 8 (Kap. 1). Finns som låneexemplar
Brinkmann, Svend (2012). Qualitative inquiry in everyday life: working with everyday life materials. London: SAGE. Kapitel 7 (21 s.)
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Kbh.: Hans Reitzel. Valda delar i samråd med kursledare.
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z. (2006). Seendets språk. Lund: Studentlitteratur (179 s)
Hetland, Lois (2022). Studio thinking 3: the real benefits of visual arts education. 3. ed. (163 s.)
Janson, Malena (red) (2014). Introduktion till filmpedagogik. Malmö: Gleerups. Valda delar i samråd med kursledare.
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture. Third edition, New York: Oxford University Press (valda delar i samråd med kursledare)
Visuellt material (hyrfilm) och kortare texter tillkommer.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).